Journalister får målrettede Facebook-innlegg fra Islam Net

IslamNet og Fahad Qureshi skal den siste tiden ha sendt sponsede innlegg til ulike redaksjoner.
Foto: Skjermdump/YouTube
Flere norske journalister merket seg at sponsede innlegg fra Islam Net-leder Fahad Qureshi dukker opp i deres Facebook-feed.

Noen av dem har dokumentert at innsatsen er målrettet, ifølge journalisten.no.

En Aftenposten-ansatt har undersøkt nærmere etter å ha sett sponset innlegg fra Fahad Qureshi. Journalisten har også sett Facebook opplyse om at Qureshi prøver å nå personer som har meldt leserinteresse for ulike medier på Facebook.

Facebooks åpne annonseoversikt viser at siden «Fahad Qureshi» for tiden har seks aktive sponsede innlegg. Alle seks er lenker til innlegg eller redaksjonelle artikler der Islam Net-lederen tar til motmæle mot kritikk.

Selv forklarer Qureshi situasjonen med at journalister ikke var tilsiktede mål:

– Hensikten med annonsene var å treffe de som leser aviser. Om det har blitt målrettet mot de som jobber i avisene i tillegg, var det utilsiktet. Men takk for at du gjorde oss oppmerksom på det, det er interessant, skriver Qureshi til Journalisten.