![17183](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2011/08/17183.jpeg?resize=696%2C522&ssl=1)
- Sett av over to millioner på to døgn: – Historisk - 14.07.2024
- Fernandez blir Easees nye toppleder - 13.07.2024
- Haitam tar gjenvalg - 13.07.2024
– Vi krever spesielt at reglene for kabotasje på turbilområdet skjerpes og gjøres kontrollerbare. Reglene slik de er i dag er svært uklare, og i virkeligheten ligger det norske turbilmarkedet åpent for utenlandske transportører med underbetalte sjåfører, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy (bildet nederst) til NTB.
![](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2015/10/25433.jpeg?w=240&ssl=1)
Han setter pris på at YTF fikk muligheten til å møte i UDs hurtigkonsultasjon om arbeidet med ny europapolitisk strategi.
– Skal vi unngå sosial dumping her i landet krever det internasjonale regler som ivaretar arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår.
Norsk lønn for alle
I møte med Stub ba YTF dessuten om å slå fast at det i regelen er vertslandets vilkår som skal gjelde ved kabotasjeoppdrag.
– Utenlandske sjåfører som utfører arbeid i Norge, skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår under oppdrag i Norge. Tilsvarende må utenlandsk selskap som har transportoppdrag her til lands være underlagt norske skatte- og avgiftsbestemmelser, sier Furøy til NTB.