![17183](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2011/08/17183.jpeg?resize=696%2C522&ssl=1)
- Sett av over to millioner på to døgn: – Historisk - 14.07.2024
- Fernandez blir Easees nye toppleder - 13.07.2024
- Haitam tar gjenvalg - 13.07.2024
– Vi er meget fornøyd med å ha kommet til dette punktet. Sosial dumping må vekk fra våre veier. Dette er det vi har jobbet med i snart ett år og er fornøyd med at vi snart er i mål, sier Svein Furøy, leder for Yrkestrafikkforbundet (YTF), i en pressemelding.
Noe av det YTF krever er at minstelønnen i tariffavtalen for gods og turbus skal gjelde for alle ansatte som utfører arbeid i Norge. Det vil si at for lastebilsjåfører vil man ha en minstelønn på 156, 57 kroner i timen og 150 kroner timen for turbilsjåfører.
– Vi gjennomførte en undersøkelse i 2014 ved Svinesund, der 500 sjåfører ble spurt om deres arbeids- og lønnsvilkår. De fleste som svarte var utenlandske sjåfører og månedslønnen til disse lå på rundt 1000 euro eller rundt 9 000 kroner etter dagens kurs. Dette er langt under en standard månedslønn, og helt uakseptabelt. Det vil allmengjøringen gjøre noe med, utdyper Furøy.
![](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2015/10/25433.jpeg?w=240&ssl=1)
Siste skritt
Nå er allmenngjøringsforslaget ute på høring i to måneder, og vil være avsluttet den 12. mars. Furøy antar at det ikke vil være mye saklig motstand mot allmenngjøringen.
– Gjennomføringen er viktig for å sikre transportindustrien mot ødeleggende konkurranse fra useriøse bedrifter som dumper prisene på bekostning av velferden, livet og helsen til sine ansatte. I tillegg gjør det sosiale dumpingen i sektoren ulovlig. Jeg finner det vanskelig at noen skal være imot det, sier Furøy.
Han ser positivt på prosessen som nå har startet.
– Nå gjenstår det å se hvordan dette ender, men vi ser positivt på prosessen, forklarer Furøy.