Staten taper milliardbeløp på slapp kabotasjekontroll

Stadig flere utenlandske turbusser og lastebiler burde få kabotasjekontroll, her en rapport fra Yrkestrafikkforbundet kommet frem til.

Furøy viste til at Statistisk Sentralbyrå, som bygger på Eurostats undersøkelser i medlemsstatene, anslår at 6,1 prosent av all godstransport på vei i 2013 var kabotasjetransport – en økning på 301,5 prosent fra 2009.

– I transportnæringen er det enighet om at denne statistikken er beheftet med en viss usikkerhet og at den i alle fall ikke overvurderer omfanget av kabotasjevirksomheten. Ulovlig kabotasjevirksomhet fanges dessuten ikke opp av noen statistikk og Vegvesenets kontroller viser tydelig at kabotasjereglene brytes i rikt monn.

 
Foto : ytf.no

Krever momsregistrering
SSBs kabotasjestatistikk viser at verdier av opptil av 2,7 milliarder kroner unndras beskatning i Norge. I tillegg kommer altså ulovlig kabotasje og turbilmarkedet som i stor grad er overtatt av utenlandske selskaper. Her er imidlertid momssatsen lavere – 8 prosent.

– Lave lønnskostnader, ingen eller små sosiale kostnader i hjemlandet og brudd på norske skatte- og avgiftsregler skaper en konkurransevridning norske selskaper i lengden ikke kan leve med, hevdet Furøy.

– Yrkestrafikkforbundet krever nå at alle selskaper, også utenlandske som skal drive transportvirksomhet i Norge, registreres i momsregisteret. Forbundet mener dessuten at grensen for momsplikt på transporttjenester må senkes til null, slik at alle som utfører transportoppdrag i Norge skal betale moms, uttalte han videre.