Leder Jan Lothe Eriksen sier at over hele verden blir kunstnere forfulgt, sensurert, fengslet og til og med drept på grunn av sin kunst og sitt kunstneriske virke.
I løpet av helgen skal Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival arrangere foredrag med Safemuse.
– Vi ser at utviklingen dessverre går i feil retning. Stadig flere kunstnere forfølges, og siste Freemuse-rapport kunne vise at 38 kunstnere i 12 land har mistet livet på grunn av sitt virke.
Han påpeker at situasjonen handler om at stadig flere land går i en anti-demokratisk retning.
– Ikke bare i land som opptattes som autoritære, men også i land som har en form for parlamentarisk demokrati, så er kunstnere under sterk press. I land som Ungarn og Polen, som styres av høyrepopulistiske partier, har myndighetene tatt sterkere kontroll over kulturlivet.
Spesielt er det visuelle kunstnere og musikere som rammes sterkest.
– Vår første residensmusiker, som kom i 2014, Sina Winter, er iransk svartmetallmusiker. Han kan ikke vende tilbake til hjemlandet.
Store mørketall
Ifølge Lothe er det store mørketall.
– Og når det gjelder situasjonen i land som Tyrkia, Russland og Belarus bidrar disse kraftig til en stigende trend i Europa. Fra før av har det vært svært problematisk å være kunstner i disse landene. og i mange land blir anti-terrorlover brukt mot artister og kunstere.
Et spesielt eksempel er den spanske rapperen Valtònyc, som en av i sine tekster sa han ville slippe en atombombe i hodet til de spanske kongen.
– Han er blitt tiltalt og dømt etter spansk anti-terrorlov, og dro til Belgia, hvor han er i “eksil”
70 søkere
Nå har man fått 140 søkere tidligere i år for residensopphold i år, og 70 søkere for 2023.
– Vi gir hjelp til de vi kan hjelpe, og skaffer visum og kontakter, slik at de kan utøve kunst i Norge. Oslo kommune har gitt 1,4 millioner til vår residentprogram, og i møter med Utenriksdepartmentet har vi fått forsikringer om at beskyttelse av kunstnerisk ytringsfrihet og truede kunstneres situasjon er en prioritet.
Lothe hevder også at musikerne er brobyggere på sine nye arbeidssteder, for integrering og for mellommenneskelig forståelse.
– Vi gir også en form for integreringshjelp. Kunstnere er jo også folk, så det er ulike livshistorier og ulike integreringsprosesser, og man strever som alle andre som kommer til Norge. Enkelte er også på halvårige eller årlige residentprogrammer, og reiser enten tilbake til opprinnelseslandet, eller videre til et annet land utenfor Norge.
Viktig å nå frem
Ved hjelp av Freemuse får den sensurerte musikken nytt publikum, og kunstnerne når også frem til sitt hjemmepublikum.
– Her i Norge sørger for trygghet, nettverk og for at kunstnerne får tilbake eksponeringen som de mistet grunnet flukt og sensur. Vi ser det som viktig at de når frem, selv om det må gjøre på visuelle og digitale plattformer. Her handler det om at kunstneriske ytringer ikke skal sensureres.