6 av 10 elever med innvandringsbakgrunn fullfører videregående

I gjennomsnitt hadde 6 av 10 elever med innvandringsbakgrunn fullført videregående opplæring etter fem år. 40 prosent hadde avbrutt utdanningen.

Dette viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB)

Elever med innvandringsbakgrunn defineres her som førstegenerasjonsinnvandrere og personer som er født i Norge med to utenlandske foreldre, og som ikke har norsk, svensk eller dansk landbakgrunn.

Det var litt over 2 300 elever med innvandringsbakgrunn i grunnkurs i videregående opplæring i 1994 og vel 2 800 i 1997. Dette utgjorde en elevandel på henholdsvis 4 og 5 prosent. I gjennomsnitt hadde 56 prosent av 1994-elevene med innvandringsbakgrunn fullført videregående opplæring etter fem år. 39 prosent hadde avbrutt utdanningen. For 1997-elevene med innvandringsbakgrunn, var avbruttandelen 37 prosent. I begge elevkullene var det en dårligere gjennomstrømning sammenlignet med hele elevmassen.

Elevene med landbakgrunn fra Europa (unntatt Tyrkia) hadde den høyeste gjennomføringsandelen, med 65 prosent for 1994-kullet og 64 prosent for 1997-kullet.

Elever fra Afrika kommer dårligst ut i 1994-kullet med en fullføringsandel på 39 prosent. De bruker også lang tid på utdanningen da 11 prosent fortsatt var i videregående opplæring fem år etter påbegynt grunnkurs.

Gjennomsnittet for elevene med innvandringsbakgrunn var 6 prosent og for alle elever i samme kull 4 prosent. Forholdet var noe annerledes for de som startet på grunnkurs for første gang i 1997. Her var bare 6 prosent av elevene fra Afrika fortsatt i videregående opplæring i 2002, og fullføringsandelen var på 49 prosent.

Jentene med innvandringsbakgrunn hadde også bedre resultat enn guttene. Mens noe over 30 prosent av jentene i begge elevkullene avbrøt videregående opplæring, var tilsvarende tall for guttene over 40.

Det var de samme forskjellene i gjennomstrømningen mellom elevene på allmennfaglige studieretninger og yrkesfaglige studieretninger for elever med innvandrerbakgrunn, som for elevmassen totalt.

64 prosent av 1994-elevene med innvandringsbakgrunn fullførte allmennfaglige studieretninger og 70 prosent av 1997-elevene i løpet av fem år. For yrkesfaglige studieretninger var tilsvarende andeler 41 prosent for begge elevkullene. Det er en forbedring for gjennomstrømningsresultatet i de allmennfaglige studieretningene, men resultatet er likevel dårligere enn gjennomsnittet for alle elevene.