Ny advokatordning for asylsøkere

Fra 1. januar 2005 innføres ny advokatordning for asylsøkere.

Det betyr at de aller fleste personer som registrer seg som asylsøkere hos politiet etter 01.01.2005 ikke lenger har rett til advokatbistand i første instans i behandlingen av asylsøknaden.

Asylsøkere vil imidlertid få inntil 5 timers fri advokatbistand ved avslag på asylsøknad fra Utlendingsdirektoratet om man ønsker å klage på vedtaket. Dette er en økning på 2 timer i forhold til dagens ordning.


Stortinget har vedtatt den nye ordningen som innebærer endring i Utlendingslov- og forskrift, på bakgrunn av forslag fra Kommunal- og regionaldepartementet.

Hovedinnholdet i den nye ordningen er:

– Asylsøkere har ikke lenger rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i første instans av asylsaksbehandlingen

– En frivillig organisasjon ivaretar søkerens behov for informasjon og veiledning i asylsaken i ankomstfasen

– Utlendingsdirektoratet ivaretar oppgaven med å motta og fremskaffe relevant informasjon for behandlingen av søknaden, bl.a ved at regionkontorene overtar noen av de praktiske oppgavene advokatene i dag utfører.

– Det gis fritt rettsråd uten behovsprøving ved negativt vedtak fra Utlendingsdirektoratet.

Enslige mindreårige asylsøkere vil imidlertid fortsatt få advokatbistand i første instans behandling av asylsøknaden. Det samme gjelder i saker som kan berøre rikets sikkerhet, utenrikspolitiske forhold eller eksklusjon fra flyktningkonvensjonen.

I arbeidet med den nye ordningen er det lagt vekt på at søkerne som regel har lite behov for juridisk rådgiving før vedtak er fattet i saken. Bistand i form av god og tilpasset informasjon og veiledning er desto viktigere sier avdelingsdirektør i UDI, Paula Tolonen.

Hun mener at mer tid og geografisk nærhet mellom advokat og søker kan ytterlige øke kvaliteten på bistanden til søker i klageomgangen.

– Ved bedre kontakt kan begge parter ha mulighet for å gå grundigere inn i klagesaken og få belyst den på en best mulig måte. Søker vil være trygg på at saken er framstilt riktig og saksbehandler vil få et godt beslutningsgrunnlag, avslutter Tolonen.