Laget bok om skeive samer

 
Foto: Noereh! Saemien noerehåårganisasjuvne - Samisk ungdomsorganisasjon
I en ny bok forteller lesbiske, homofile, bifile og transkjønnede samer sin historie om utfordringen av å ha en dobbel identitet.

«Jeg vokste opp i en skog i Sør-Troms. Vi er seks søstre, jeg var nummer to, og vi bodde på en bondegård. Jeg definerer meg selv som lesbisk ku-same!».

Slik begynner Ann Karin Pedersen (47) sin historie i boka Queering Sápmi. Boka er en del av et prosjekt som skal synliggjøre LHBTQ-samer. Boka er utarbeidet i et samarbeid mellom Elfrida Bergman og Sara Lindquist, privatpersoner og organisasjonene Sáminuorra og Noereh.

– Verre å være same enn skeiv
Ann Karin sier det er verre å være same enn å være skeiv. For henne var det litt av grunnen til at hun valgte å være med i boka.

– Jeg bøter på en måte litt på min egen samvittighet ved å delta i boka, både ved å synliggjøre det samiske, og det å være skeiv. Jeg føler at det følger et ansvar med å være samisk, men ikke det å være skeiv. For det finnes ikke en skeiv kultur, eller noe språk, noe man skal føre videre, det ordner seg selv, men det gjør ikke det samiske, sier hun til NRK.

Vanskelig diskusjon
Katarina Kielatis, som er svensk-samisk, stilte også opp i boken.

– Jeg har aldri gjort noen stor sak av legningen min, siden det bare har vært en del av meg. Å bli intervjuet var kjempevanskelig. Jeg hadde aldri før gått så dypt og reflektert så mye over meg selv, min legning og det samiske, forteller hun til Blikk.

For Chris Nikolas Hermansen Sara var det også vanskelig. Etter at han kom ut av skapet, gikk det utover familien hans, og alle ble baksnakket. 

– Jeg vil banke inn i hodene til folk at queer finnes, og at de skal forstå, sier han til Blikk.

– Ikke gjort nok
En stortingsmelding fra 2008 munnet ut i at barne- og likestillingsdepartementet skulle gjennomføre en levekårsundersøkelse for lesbiske og homofile samer.

Forsker Ketil Lenert Hansen ved Senter for samisk helseforskning ved Universitetet i Tromsø mener imidlertid at det fortsatt ikke er gjort nok.

– Situasjonen er nok slik som samiske homofile gir uttrykk for. Homofili i samiske miljøer er veldig tabubelagt, blant annet fordi det samiske samfunnet er konservativt, noe som kan kobles til at læstadianismen står sterkt, og man kan bli sterkt fordømt hvis man står fram som homofil, sier Lenert Hansen til NRK.