Satser på kvalitet til kresent norsk publikum

Mer Bollywood på norske kinoer

Anbefales: Ifølge Bollywood-sjef Nasrullah Qureshi er "Agneepath" en av filmene det er verdt å få med seg denne våren
Cinema Bollywood avsluttet fjoråret med romjulens nest mest sette film på Oslo kino, «Don 2». I år skal selskapet slippe en rekke Bollywoodfilmer på utvalgte norske kinoer.

Cinema Bollywood har distribuert Bollywoodfilmer i Norge i over ti år. Men det er først de senere årene at filmene er blitt vist offentlig.

– Tidligere har det vært lukkede visninger og klubbvisninger, forteller distributør Nasrullah Qureshi. De senere årene har fenomenet blitt større i Norge. Særlig har den årlige Bollywoodfestivalen skapt interesse for Bollywood.
 
Action og romantikk
Distributøren er nøye med hvilke filmer de slipper på norske kinoer.

– Kvalitet er viktig for oss. Vi viser ikke filmer som er dårlige, forteller Qureshi.

Hvis filmene slippes senere i Norge enn i andre land, laster folk dem ned fra nettet.

Filmene har premiere på norske kinoer samtidig som verdenspremieren i India.

I vekst: Nasrullah Qureshi i distribusjonsselskapet Cinema Bollywood opplever stadig større interesse for Bollywood i Norge – også på kino.

– Bollywoodfilmer er så populære at publikum er utålmodige. Hvis filmene slippes senere i Norge enn i andre land, laster folk dem ned fra nettet. Dermed er det viktig å få filmene raskt opp på norske kinoer forteller Qureshi.

Han kan anbefale spesielt to av vinterens filmer for publikummere som er nysgjerrige på Bollywood, «Agneepath» og «Ek Main Aur Ekk Tu».

«Agneepath» er en hardkokt actionfilm som har kinopremiere 27. januar. «Ek Main Aur Ekk Tu» er en romantisk komedie om to unge mennesker som gifter seg etter en fuktig kveld. Filmen har premiere 11. februar.
 
«Det enkle er ikke det beste»
Samfunnsdebattant og journalist Shazia Sarwar kan fortelle at den erketypiske Bollywoodstilen er på vikende front.

– I hvert fall gjelder dette filmene som settes opp på norske kinoer. Det som gjør Bollywood til Bollywood, er musikken, dansen og lengden på filmen, samt mottoet «Det enkle er ikke det beste», forteller Sarwar.
Sarwar mener det er tre ting norske publikummere vil kunne lære om sørasiatisk kultur fra Bollywoodfilmer:

– At blod er tykkere enn vann, om familiens plass, respekten for eldre, samt om kjærligheten fra en svunnen tid, hvor det står om liv og død.
 
Én til to uker
Anders Narverud Moen, programkonsulent ved Oslo kino, kan fortelle at Bollywoodfilmer primært går én uke på kinoene. Storfilmer kan få to uker. «Don 2» ble vist på hele fem kinoer i Oslo, dette for at hele byens befolkning skulle få sjansen til å se den.

– Det er distributørens oppgave å markedsføre filmene, men vi opplever med jevne mellomrom henvendelser fra norsk presse om Bollywood, forteller Narverud Moen.

Enda mer i vente utover våren
 
En rekke Bollywoodfilmer har premiere på norske kinoer de nærmeste månedene.
 
Oppfølgeren til suksessen “Housefull” (Sajid Khan, 2010), har planlagt premiere 2. april.  “Barfee” (Anurag Basu, 2012) ventes 7. mai. “Rowdy Rathore” (Prabhu Deva, 2012), en nyinnspilling av “Vikramarkudu” (S.S. Rajamouli, 2006) har premiere 16. juni.

Det er ikke bare Bollywoodfilmer som finner veien til norske kinoer i år. 27. januar kommer den tamilske filmen “Uchithanai Mugarnthaal” (Pugazhendi Thangaraj, 2011). Den pakistanske filmen “Bhai Log” (Syed Faisal Bukhari, 2011) har i skrivende stund ukjent premieredato.