- Norskfødte innvandrere opplever mer diskriminering - 08.10.2024
- FNs internasjonale eldredag feiret på Mangfoldshuset - 07.10.2024
- Lager nyheter for ukrainske flyktninger - 07.10.2024
– Ingen av tiltakene som til nå er fremmet i transportnæringen vil forby sosialdumping. Vi mener sanksjonsmulighetene som følger et allmenngjøringsvedtak vil være det eneste som kan stoppe lønninger ned til 30 kroner i timen, sier forbundsleder Svein Furøy til NTB.
Uten allmenngjøring vil sosial dumping i praksis være lovlig. Et allmenngjøringsvedtak vil gi flere sanksjonsmuligheter, blant annet vil Arbeidstilsynet kunne føre tilsyn med arbeidskontrakter og lønn.
– Vi må bruker alle virkemidlene vi har før det er for sent, sier Furøy, som mener det er rimelig å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på transport som foregår i Norge.
Vi ha avklaring
Forbundet har lagt ned et betydelig arbeid gjennom å avklare om allmenngjøring for gods og turbuss er praktisk og rettslig gjennomførbart.
– Hovedmålet med dette arbeidet er å fremme et krav om allmenngjøring for tariffnemnda. Neste skritt for oss er å jobbe videre med å dokumentere de lønnsvilkårene våre sjåfører kjenner på kroppen hver dag, sier Furøy til NTB.