Utrop øker mest i Norge

Etter at Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) har revidert opplagstallene for 2006, får Utrop et godkjent opplag som er en tredobling som i 2005. Utrop øker dermed mest i prosent i blant 152 aviser hele Norge.

Utrop var ikke med i 2005 oversikten hos MBL, og tallet for dette året er derfor ikke med i den offisielle opplagsstatistikken. Utrop fikk kontrollert opplaget etter de samme reglene som MBL i 2005, og tallene er dermed sammenliknbare. Tallene bekreftes av Opplagskontontroll A/S.

– To avisgrupperinger viser samlet sett fremgang: Mindre lokalaviser og nisjeavisene. Og det er blant nisjeavisene vi finner opplagsvinnerne, skriver MBL i pressemeldingen.

Det er flere og flere aktører som har begynt å se minoriteter som målgruppe. Men det være seg mediebedrifter, næringslivet eller den offentlige sektoren, disse har lite kunnskap om etniske minoriteter som målgruppe. Da Opplysningskontoret for kjøtt serverte gratis fårikål på Rådhusplassen på Fårikålens dag i fjor, hadde de bestilte to tonn halakjøtt, så viste det seg at i den samme måneden feiret muslimene ramadan og derfor fastet.

Den Bollywood-inspirerte reklamen fra Tine, og Telenor-reklamen ”Æ e fra Harstad”, er to eksempler på at reklame kan være inkluderende. Men det er ikke alle aktører som lykkes med å nå fram til innvandrere.

Utrop når fram til lesere over hele landet, og går til «nøkkelsteder» som media, forskningsinstitutter, politiske partier, innvandrerorganisasjoner, kommuner, stat osv. Et lesertall på ca 7 500 på Norges basis er noe å skryte av. Her har Utrop oppnådd noe helt unikt: Bygget opp en kommunikasjons- og mediekanal som fungerer i praksis.