Kommentar

Gratis kjernetid må utvides

Gratis kjernetid for minoritetsbarn i barnehage er et effektivt tiltak for å hindre at disse en gang havner i samfunnets nedre sjikt, i en etnisk definert underklasse, mener kommentarforfatteren.
Foto: Arkiv
Jo flere barn med flerkulturell bakgrunn som går i barnehage, desto bedre. 
Claudio Castello
Latest posts by Claudio Castello (see all)

Det letter på integreringstrykket og hindrer at vi skaper fremtidige samfunnstapere. 

Nylig kunne vi lese på regjeringens egne nettsider om at barnehager i bydeler som tilbyr gratis kjernetid har flere innvandrerbarn enn bydeler som ikke har dette. Ansvarlig departement, i dette tilfelle Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, viser til en undersøkelse med de “gledelige” resultatene fra Fafo.

Forsøk med gratis kjernetid i barnehage er et tilbud om gratis barnehageplass 20 timer per uke. I Oslo omfatter forsøket seks bydeler som er kartlagt i rapporten.

Barn ender opp med å arve sine foreldres lave sosioøkonomiske status.

Barnehage = sosialisering

Evalueringen bekrefter at tilbudet om gratis kjernetid i barnehage bidrar til at barna står bedre rustet med hensyn til norskkunnskaper og sosiale ferdigheter i overgangen til skole.

Barnehage er for barna med annen familiebakgrunn enn etnisk norsk kanskje den første inngangsporten inn i det norske storsamfunnet. Her lærer man ikke bare sin basale ABC, men også nye lekekamerater og normer å kjenne. For de fleste blir barnehagen det første viktige sosialiseringsstedet. Det er meget viktig for disse smårollingene, som er født i Norge, kommer til å bli skolebarn, og forhåpentligvis vokse opp til å bli gode samfunnsborgere som bidrar med det beste fra sine to kulturer i et Norge som er i stadig endring. 

Vanskelig jobb

I seg selv er dette idealistiske målet et hardt stykke arbeid. På den ene siden må man ta tak i mange ulike kulturers patriarkalske strukturer. Enkelte innvandrerfedre føler det nok som et nederlag å måtte “overgi” barna til en statlig oppdragelsesinstans. Noe annet er mange innvandrerfamiliers økonomiske hensyn. Å måtte betale for barnehageplass fører til nedprioritering. Det gjør at når barna kommer i skolealder, så er de ikke dyktige nok i norsk. Senere, i ung voksen alder, kommer de dårlige karakterene, den lave formelle utdanningen og de begrensede karrieremulighetene. Her har vi med en ond sirkel å gjøre. Barn i et Norge som på papiret bør by på like muligheter for alle, ender opp med å arve sine foreldres lave sosioøkonomiske status. 

Foran kommunevalget i fjor kunne NRK melde at 13.000 barn i Osloskolen kan så dårlig norsk ved skolestart at de ikke klarer å følge en vanlig klassetime. Her har man en gigantisk og vanskelig jobb foran seg; nemlig å bryte den onde sirkelen som starter allerede på barnehagen.

Kjærkomment
Blant partiene er det nå nesten fullstendig tverrpolitisk enighet om å løse denne floken, selv om veiene man ønsker å gå for å oppnå målsetningen er forskjellige. Høyre vil ha like høye ambisjoner uansett bakgrunn, Arbeiderpartiet går inn for språkkartlegging og systematisk oppfølging, SV vil utvide gratis kjernetid til flere aldre i bydeler med høy minoritetsandel og Venstre vil at tilbudet skal være spesielt rettet mot barn med dårlige norskkunnskaper.

Alle bidrag og tiltak er kjærkomne, selv om gratis kjernetid i min mening er det som gir best resultater. Jeg ser på dette som en sak som bør krysse partigrenser og eventuelle uenigheter. Det å hindre fremveksten av en etnisk basert underklasse er et felles ansvar.