Bruken av hijab – et personlig valg, men..
I denne artikkelen vil jeg fokusere på valget som muslimske kvinner tar når det gjelder bruken av hijab.
6000 flere utenlandske ingeniører
Antall utenlandske ingeniører i Norge har økt med 3533 fra 2008 til 2012. I samme periode har antall ikke-norske sivilingeniører økt med 2410 personer. Tallene kommer...
Bruker 130 millioner mot tvang
Til sammen har staten planlagt å bruke 130 millioner statlige kroner i arbeidet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og ekstrem sosial kontroll i perioden 2008-2016. Hittil har arbeidet resultert i 3879 registrerte saker.
Norske tvangsekteskap
I høst har Utrop skrevet mye både om arrangerte og tvangsekteskap i enkelte innvandrermiljøer. Samtidig kan det være viktig å fokusere på den mer skjulte "ekteskapstvangen" som finnes her hjemme.
Bekymret for prostatakreft? Sjekk disse symptomene
– Prostatakreft er en av de kreftformene som tar flest liv hvert år, forteller May-Britt Knobloch i Kreftforeningen til Utrop. Hun anbefaler alle menn å være obs på symptomene som forbindes med prostatakreft.
Ressurssterke innvandrerkvinner
Tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og vold er treffene som scorer høyt ved et google-søk om innvandrerkvinner. Innvandrerkvinnen blir sett på som en representant for en gruppe som er annerledes enn majoriteten.
– Må lede an i kvinnekampen
Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland kom på den internasjonale konferansen Women, Power and Politics – The Road to Sustainable Democracy (#WPPOslo) med klar beskjed til landets politikere.
Visste du at Utrop gis ut hver uke?
Alle som får papirversjonen av Utrop hver 3. uke, har også tilgang til den digitale versjonen. Det vil si at de kan lese Utrop hver uke.
Blinde på det ene øyet
Norske medier har fremdeles en vei å gå i forståelse av hva det vil si å være en minoritet. Maria-saken er et nokså ferskt eksempel på dette. Men saken er dessverre langt fra en enkeltstående glipp.
Et feilslått kommentariat
Svenske journalister, eksperter og andre forstå-seg-påere har i løpet av hele 2013 ment et eller annet om norsk grums eller norsk politikk. Kanskje er det heller bedre at de samme folkene kommer seg ned fra sin høye tind over Kjølen og fokusere mer på sine egne problemer?













