CINEMA TEHRAN kommer til Oslo

Author Recent Posts Claudio CastelloJournalist i Utrop Latest posts by Claudio Castello (see all) Norsk jazz med afrikansk vri - 19.03.2024 Hans Dahle hedret med Lokalradioprisen - 18.03.2024 Gir ut Karsten og Petra-bok om å feire eid - 17.03.2024 I samarbeid med VEGA SCENE og Mer Film arrangeres «CINEMA TEHRAN, OSLO» for første gang. Den […]

I samarbeid med VEGA SCENE og Mer Film arrangeres «CINEMA TEHRAN, OSLO» for første gang. Den 30. november viser CINEMA TEHRAN, OSLO den kritikerroste og prisvinnende filmen Holy Spider på VEGA SCENE med panelsamtaler, live musikk, litteratur og iransk mat.

Etter revolusjonen i Iran i 1979 slo den islamske republikken hardt ned på landets filmindustri, og fordømte den som et umoralsk produkt av vestliggjøring. Kinoer, teatre, og nattklubber ble brent ned, og filmer som inneholdt skildringer av seksualitet eller andre former for det som ble tolket som vestlig dekadanse ble forbudt.

Siden den gang har iranske filmskapere, kunstnere, intellektuelle og alle som har blitt oppfattet som opposisjonelle, enten blitt drevet ut av landet, drept, kidnappet, arrestert og/eller torturert.

Jina Mahsa Aminis tragiske skjebne, en 22 år gammel kurdisk kvinne som døde i hendene på moralpolitiet etter å ha sittet i deres varetekt for å ikke ha fulgt de strenge kleskodene for kvinner i Iran, har utløst landsdekkende og internasjonale demonstrasjoner over hele verden. Siden hennes dødsfall 16.september 2022 har myndighetenes reaksjon på protestene ført til at 440 personer har mistet livet, blant dem 61 barn. Reaksjonene innebærer også 18059 arresterte personer, 3212 identifiserte fanger, 555 arresterte studenter, 1075 landsdekkende protester, med 156 involverte byer, og 143 involverte universiteter. Foruten koordinerte demonstrasjoner i 150 største byene over hele verden. Tusenvis av kvinner og menn protesterer modig i gatene og synger «Kvinne. Liv. Frihet.» med stor risiko for sine liv.

Den iranske regjeringen har reagert som den pleier: Ved å gå til krig mot egen befolkning samt med brutal undertrykkelse. Internett-tilgangen har blitt sterkt begrenset. Som et resultat har demonstranter som våger å filme volden svært begrensede muligheter til å dele det de er vitne til. Å være avskåret fra omverdenen kan også få dem til å tro at ingen bryr seg.

Blant de fengslede er de profilerte og prisvinnende filmskaperne Jafar Panahi og Mohammad Rasolouf. Begge soner lange dommer i det beryktede Evin-fengselet, som for noen få uker siden ble påtent av regimestyrker. Det kan virke rart for oss i Vesten, men vi vet ikke selv hvorfor f.eks. Jafar Panahi sitter i fengsel. Dommen hans sier «samarbeid mot regimet». Det betyr aktivitet mot regimet. Det er en generell dom som brukes for alle politiske, miljømessige og andre fanger. Utover Panahi og Rasolouf, så huser Evin mange kunstnere, skuespillere, forfattere, journalister, frihetsforkjempere, demokrater, opposisjonelle, studenter, lærere, professorer, med flere.

I juli fengslet altså myndighetene regissørene Mohammad Rasoulof og Mostafa al-Ahmad, for å ha ytret motstand på sosiale medier mot regjeringens voldelige angrep. Deretter, etter å ha besøkt Teherans påtalemyndigheter for å forhøre seg om Rasoulof og Al-Ahmad, ble Jafar Panahi, den prisbelønte regissøren for Taxi Tehran, 3 Faces og The Circle, og uten tvil den mest fremtredende dissidente artisten i landet, arrestert. Panahi er nå i fengsel, og myndighetene sier han må sone en dom på seks år knyttet til en dom avsagt for et tiår siden som aldri hadde fullbyrdet.

Basert på vitneskildringer i fengselet er det anslått at rundt 140 mennesker ble skutt og drept av skarpe skudd, det ble også skutt missiler mot fengselet mens brannen sto på. Eksplosjoner og skudd ble hørt hele dagen og kvelden. Fra statlig hold ble det rapportert om 68 personer med alvorlige skader rett etter hendelsen. Ni personer døde av at taket raste over dem pga. brannen. De måtte søke ly innendørs, etter å ha blitt møtt med tåregass og skudd da de forsøkte å trekke luften utenfor cellene sine.

Gjennom de månedlige filmkveldene vil CINEMA TEHERAN, OSLO være en arena som retter oppmerksomhet mot blant annet temaer som undertrykkelse, menneskerettigheter, ytringsfrihet, religionsfrihet, seksualitet og patriarkalske strukturer. De månedlige filmkveldene avholdes på Vega Scene frem til april, og vil deretter være en fast del av programmet til Cinemateket i Oslo, Filmens Hus.

Visning av Gullpalme- og Oscarnominerte Holy Spider

Under CINEMA TEHERAN, OSLOs første kveld, vil Holy Spider bli vist. Filmen hadde premiere i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes, hvor den ble møtt med strålende anmeldelser.

Journalisten Rahimi, spilt av Zar Amir-Ebrahimi som vant prisen for beste skuespillerinne i Cannes, er frustrert over regjeringens og politiets dårlige forsøk på å stoppe morderen, og gjør det til sin oppgave å stoppe ham selv. Samtidig forsøker seriemorderen Saeed å opprettholde illusjonen om et lykkelig familieliv mens han blir dratt dypere og dypere inn i sin besettelse av å «rense» gatene i Mashhad på et oppdrag fra Gud. Regissøren Ali Abbasi gjorde seg kjent med Border i 2018, og er nå tilbake med en kontroversiell og svært brutal film som tar en velkjent seriemorder-sjanger og snur den på hodet. Filmen er inspirert av den virkelige seriemorderen Saeed Hanari, en familiemann som myrdet 16 sexarbeidere i Mashad mellom 2000 og 2001, og er en kritikk av kvinnefiendtlige samfunnsstrukturer i Iran.