Økonomisk gunstig med mangfold i media

“Where one stands depends on where one sits” lyder et engelsk ordtak. Dette reflekteres i mainstream media, som vanligvis presenterer majoritetens stemmer og bilder av virkeligheten.

Online/More Colour in the Media er et europeisk nettverk koordinert fra Utrecht som ble grunnlagt i 1997 etter initiativ fra den nederlandske medieorganisasjonen Mira Media. OL/MCM arbeider for mer mangfold i media i forhold til kulturelle og etniske minoriteter samt flyktninger ved å fokusere på redaksjoner, programinnhold og programutvelgelse.
For tiden finansieres organisasjonen gjennom EQUAL prosjektet som er subsidiert av det Europeiske Sosiale Fondet (ESF). I tillegg til å koordinere flere transnasjonale europeiske prosjekter, er OL/MCM en omfattende nettportal som søker å fungere som et ressurssenter og informasjonsbase om alt som foregår lokalt og nasjonalt innen feltet i Europa og å gjøre tilgjengelig eksempler på vellykkede prosjekter.
OL/MCM jobber for større mangfold i media gjennom å støtte anerkjennelse av minoritetsmedier (blant annet gjennom å appellere med et manifest til EU, det Europeiske parlamentet og Europarådet), jobbe for flere minoritetsjournalister i majoritetsmedia, ved å initiere finansiere forskning samt å gi utdanning i ”media literacy”, praktiske medieferdigheter og mediebevissthet. President for OL/MCM Ed Klute framhever verdien av nettverk i utviklingen av lokale prosjekter: – Vi tenker aldri ut ting helt alene, det er kjemien i et nettverk som OL/MCM som muliggjør prosjekter og ideer, sier han.

Forsterkning
av konflikter
Det er mange årsaker til at mer mangfold i media er gunstig. Mediers problematiske rolle i forhold til å forsterke konflikter i det flerkulturelle samfunnet gjennom upresis dekning av minoriteter er velkjent. Den ufullstendige dekningen medfører en forsterkning av negative stereotypier blant majoritetsbefolkningen og en opplevelse av ekskludering og marginalisering for minoritetsgrupper. Klute forklarer i dette henseende opprettelsen av minoritetskanalen Radio Beur i Frankrike med at minoriteter ikke opplevde at fransk media også var for dem. – Dette isolerer på to måter. Fordi de på TV ser seg selv bare som ’the bad guys’, de kriminelle. I tillegg ser de heller ikke seg selv som ressursrike mennesker med kreativitet og håp for framtiden. Så dette må endres i media og i myndighetenes målsetninger. Det er veldig viktig å ha alle om bord, sier Klute.

Kommersiell verdi av mer mangfold i media
En annen årsak til at mer mangfold i media er gunstig – og en årsak som OL/MCM for tiden i større grad argumenterer for – er at å tilpasse seg den økende andelen av minoriteter i befolkningen er økonomisk hensiktsmessig for de kommersielle kanalene. I noen europeiske land er etniske minoriteter den raskeste voksende forbrukergruppen, noe markedsføringsbransjen har fått øynene opp gjennom etnisk markedsføring. Spesielt urbane befolkninger er flerkulturelle. Dersom de kommersielle kanalene skal kunne tjene på disse brukerne og ikke miste støtte fra reklamene som deres eksistens avhenger av, er det nødvendig å rette seg mot forbrukerne ved å ha programmer som reflekterer befolkningssammensetningen.
– På grunnlag av disse aspektene vil mediene bli interessert i å rekruttere minoritetsjournalister, fordi de representerer nettverk, informasjon og ideer om hva publikum vil ha, sier Klute. Denne tilnærmingen, der en anerkjenner strukturene journalister arbeider under og inngår dialog har vist seg å være mer fruktbar enn å jobbe som en aktivistgruppe som kritiserer media og appellerer til rekruttering gjennom en ”equal opportunity” tilnærming. Organisasjonen arbeidet tidligere på den sistnevnte måten men har endret tilnærmingsmetode pga økt kunnskap og endret politisk klima.
Samtidig som OL/MCM jobber med bevisstgjøring omkring denne markedsverdien jobber nettverket med prosjekter der minoritetsungdom med journalistiske talenter kan bli interessert i en karriere i media.

Medieutdanning
En viktig del av arbeidet til OL/MCM er medieutdanning, både i praktiske ferdigheter, i bevissthet om hvordan media fungerer samt i medieatferd.
– Det er en utbredt oppfatning i Nederland at alle journalister er dårlige men ofte er de
snarere begrenset av tid, midler og mangel på nettverk slik at de ikke har tilgang til rett type informasjon, hevder Klute. OL/MCM tilrettelegger for slike nettverk og informasjon blant annet gjennom utdanning i medieatferd som i det transnasjonale Log in the Media prosjektet der minoritetsorganisasjoner lærte hvordan media fungerer og talspersoner ble utdannet som kunne snakke på vegne av organisasjonene. Ved å utvikle kunnskap gode måter å
kommunisere med journalister på samt medieovervåking er det mulig å arbeide mot intoleranse, fremmedfrykt og rasisme.
I et annet transnasjonalt prosjekt –CREAM (CREAtive and practical Media education activities), ble utdanning i praktiske medieferdigheter og mediebevissthet kombinert. Bakgrunnen for prosjektet var at lærere opplevde hvordan elever fra mange ulike land i klassen hadde vidt ulike fortolkninger av nyheter pga de ulike satellittkanalene de brukte – Kanalene viste de samme bildene men med forskjellig tekst under, sier Klute. En målsetning med prosjektet har vært at elever kan bli bevisst på hvordan media fungerer i forhold til seleksjon av informasjon gjennom selv å lage medieprodukter. Elevene ble bevisste på alle valgene som tas når tv-program lages ved å selv lage cd-rom, ved å bruke DVD’er der de kunne redigere tv-programmer eller hadde tv-serier som viste hvordan journalister foretar valg og hva som er konsekvensene av redaktørenes valg. – På bakgrunn av dette har lærerne muligheten til å diskutere det som skjer i media og hvilken effekt det har på de. I tillegg til økt bevissthet om hvordan media fungerer, hender det at minoritetsungdom oppdager at de er interessert i journalistikk gjennom slike prosjekter.

Komplekse
endringsprosesser
Klute er optimistisk i forhold til utviklingen av mer mangfold i media. Han mener det er en økende bevissthet i forhold til viktigheten av fenomenet samtidig som han ikke legger skjul på at det er et komplekst felt å endre media. Klute appellerer til en bredere forståelse for strukturene journalister arbeider under. – Kanadierne bruker en bil-analogi, sier han – dersom én sylinder ikke virker, kommer ikke bilen til å virke. Det nytter ikke å bare endre en av sylinderne. På samme måten er det i media. Hvis media ikke fungerer, må man snakke om lovgivning, utdanning, programmer og publikum. Man må tilnærme seg alle på en gang. EQUAL-prosjektet har derfor nylig utviklet en ”Guide for Change Agents” som skal gi innsikt i hvordan media fungerer og presentere strategier om hvordan media kan gjøres mer mangfoldig.

www.olmcm.org
www.equamedia.org