Indisk utad, pakistansk innvendig

Hvorfor reklamerer restauranter for seg selv som indiske når de egentlig er pakistanskeide? Utrop har oppsøkt to restauranteiere for å oppklare spørsmålet som dukket opp etter at Utrop hadde blitt oppmerksom på en uformell undersøkelse på nettsiden x-plosiv.

Indisk eller pakistansk? Tja takk, kan vi mer eller mindre konkludere med etter å ha undersøkt et par spisesteder og sjekket med eierne for å sette oss nærmere inn i denne kulinariske ”identitetskonflikten”. Innehaver av Gandhi Restaurant, Kumar Deepak, hevder at restauranten har vært indiskeid siden 2005, og at det derfor averteres med et indisk navn på etablissementet. – Siden starten for en 18-20 år siden har vi hatt flere eiere, blant annet noen pakistanere, noe som kan forklare på hvorfor enkelte har oppfattet Gandhi som pakistansk, forteller han.

Indisk bedre kjent
Kumar tror grunnen for at pakistanske eiere bruker indiske navn for å tekkes et større andel av besøkende har en aldri så liten historisk bakgrunn.
– IT-boomen for snart 10 år siden gjorde at man i Vesten begynte å bruke arbeidskraft fra India, noe som gjorde at indisk kokkekunst ble enda mer populær. Hvis man ser helhetlig på dette, er det større etterspørsel etter indisk enn pakistansk mat på verdensbasis, og derfor er indiske restauranter mer populære.

Grenseløs gourmet
Eieren av Zaika (som på urdu betyr ”god smak”), Zaman Qama, vedgår at flesteparten av restaurantene i Oslo-området er pakistanskdrevne og har indiske navn. Når vi spør han hvorfor og hva han synes om dette, vil han helst svare for sin egen situasjon.
– Her på Zaika er vi både og, indisk som pakistansk. Jeg har vært i bransjen siden 1975 og lager mat fra begge landene. For min del kan jeg si at siden jeg driver indisk så har jeg en indisk restaurant og profilerer meg på dette, selv om jeg er pakistaner, er hans forklaring.
Qama lærte å lage mat fra en engelsk-inder som kom til Norge når han selv var kjøkkenlærling. For ham er kulinarisk kulturblanding helt vanlig.
– Forskjellen ligger først og fremst i selve marineringen. Krydringen er egentlig helt den samme. Før spiste indere mindre kjøtt enn oss pakistanere, men gradvis har dette også endret seg, særlig blant indere som bor i utlandet.

Holder seg til punjabi
Kumar er også enig i ovennevnte beskrivelse. Når det gjelder selve maten er det ikke stor forskjell på indisk og pakistansk.
– Litt variasjon har det selvsagt etterhvert blitt, fordi tiden forandrer ting og det har jo tross alt nå gått mer enn 60 år siden koloniprovinsen India ble til to land. Vi i Gandhi holder oss til mattradisjonene fra Punjab-provinsen, som ligger spredt mellom begge landene. Av den grunn er det ikke så stor forskjell i hva som serveres her enten det er snakk om indisk eller pakistansk.
Når det gjelder den indiske stilen, mener Kumar norske smaksløker ennå har til gode å få oppleve den enorme stilfloraen som finnes på subkontinentet.

Nord-indisk i Norge
– Akkurat som India har mer enn 800 forskjellige språk, har også landet flere forskjellige mattradisjoner. Beveger man seg fra en by til en annen, vil man kjapt merke forandringer hos folks spisevaner. Mens stilartene som er mest populære der er rajastani og sør-indisk, bengalsk og gujarati, serveres det stort sett vel bare nord-indisk mat her i Norge. Vi får stadige kommentarer fra folk med sør-asiatisk bakgrunn som sier de savner andre matvarianter her i landet.

Fakta

Personer med indisk bakgrunn i Norge: 7622
Personer med pakistansk bakgrunn i Norge:  28728
(tall fra Statistisk Sentralbyrå)
-Indisk kokkekunst:
Kan deles i tre geografiske undergrupper; nordindiskt (punjabi, kashmir, benaras, mughlai med flera), sørindisk (andhra, maharashtri) og østindisk (bengali-assamese).
Vanligste krydre er chilipepper, svartpepper (rai), koriander og ingefær. Vegetarisme er et spesielt særtrekk: opptil en tredjedel av landets befolkning er vegetarianere, særlig blant hindu- og jainbefolkningen.
-Pakistansk kokkekunst:
Er sterkt preget av kulturelle påvirkninger fra Iran, Afghanistan og araberlandene. Maten i Sindh- og Punjabprovinsene har en større indisk påvirkning. Kjøtt (med unntak av svinekjøtt) spiller en langt større rolle i pakistansk kjøkkenkunst. I følge tall fra American Society for Nutritional Sciences (2003) spiser gjennomsnittspakistaneren tre ganger så mye kjøtt enn gjennomsnittsinderen.