Ekstremkos for samtiden

For ekstreme, av ekstreme og om ekstreme. Den nederlandske høyrepolitikeren Geert Wilders har laget film og fått reaksjoner.

Filmen ”Fitna” ble nylig utgitt av den nederlandske politikeren Geert Wilders. Wilders er lederen for det høyreradikale PVV, Frihetspartiet, og er ellers kjent for sine sterke innvandrings- og islamkritiske standpunkter.
27. mars lå ”Fitna” allerede ut på nettstedet liveleak.com, og har senere blitt lagt ut på det svært populære videowebsiden Youtube. Et par dager etter kunne skrev nyhetsgiganten CNN om at filmen hadde blitt fjernet fra liveleak.coms sine servere etter å ha fått inn et overvelde antall hat e-poster, hvor flere av disse inneholdt grove trusler. Noen dager etter valgte likevel ledelsen i liveleak.com å legge den ut igjen etter å ha fått forsikring fra politi og påtalemakt at nettbrukere som legger igjen hatmeldinger skal først advares og så siktes om nødvendig.

Grieg og 9/11
Korpulente, høye og blonde Wilders har brukt alt av tillatte og mer tvilsomme kunstneriske virkemidler i sitt forsøk på å tøye ut ytringsfrihetens ekstreme grenser ved å samle ”the best of”, eller vi må vel si ”the worst of” av bildemateriale for å påvise koblingen mellom rettesnoren Koranen og de verste, mest uforsonlige og radikale elementene fra islamismen. Slik har han begått en kardinalfeil. Wilders film er som om en filmskaper skulle fremstille de svarte panterne som representative for svarte afroamerikanere eller om nynazistene eller Ku-Klux-Klan var representative for hvite europeere og hvite nord-amerikanere.
I filmen ser vi bl a korte utdrag av de grufulle begivenhetene i New York og angrepet på World Trace Centre, samt togbomben i Madrid i 2004. Vi ser også utdrag av et TV-intervju med en saudiarabisk 3-åring, som kaller jøder for aper og hunder. Alt dette servert med henvisning til ulike koransitater og godt blandet med komposisjoner fra Grieg og Tsjaikovskij som bakgrunnsmusikk. Nesten for bisart og ekkelt til å være sant.
Til slutt hører vi lyden av en side som rives ut av en telefonkatalog. Wilders oppfordrer alle muslimer til å rive ut sidene av Koranen som ikke respekterer vestlige verdier som ytringsfrihet, likestilling og demokrati.

Ekstrem bildebruk
Utifra mine kriterier for god smak er ”Fitna” heller tvilsom. Kunstnerisk har den ikke noe for seg, siden den kun er en oppsamling av ymse annet audiovisuelt materiale. Vi ser ikke noe eget materiale, ingen egne intervjuer og bare en punktmessig oppramsing av egne synspunkter. Vi kan av og til høre noen fikse voiceovers eller se grafer som viser hvordan fremtiden for Europa kan bli hvis vi, ifølge Wilders, ikke følger hans anmodninger om å stoppe den islamske innvandringen til Europa. Wilders spår et Amsterdam om 50 år hvor Red Light District har gitt plass til offentlig steining av homofile og utro. Et Europa hvor kvinnelig omskjæring er regelen fremfor unntaket og sharialovene regulerer dagliglivet.
Videomaterialet er av ganske sterk karakter, ment rett og slett for å skape splid og kvalme blant titterne. I sin propagandistiske patos prøver Wilders å overtale oss til å se på alle muslimer som den åttende landeplage, klare med sine hjemmelagde bomber, omskjæringskniver og blodige sverd til å ta oss alle andre ”vantro”. Han vil sannsynligvis lykkes bare blant sine meningsfeller i den felleseuropeiske og innvandringsfiendtlige ytre høyresiden.
For alle oss andre, som er moderate i religiøs og politisk tilhørighet og liker kultur, blir ikke ”Fitna” annet enn et plagsomt og irriterende slett produkt uten noe som helst kunstnerisk substans.

Ytringer og reaksjoner
Wilders har nå igjen åpnet Pandora-boksen som ble lukket igjen etter debatten i kjølvannet av Muhammed-karikaturene. Hans ytterliggående påstander og filmuttrykk har skapt reaksjoner allerede, selv om flesteparten ikke har latt seg provosere på lik linje som når Muhammed-karikaturene kom ut i 2006 og skapte et interetnisk og interreligiøst helvete.
Spørsmålet er og blir; hvor langt skal vi gå for å teste ut ytringsfrihetens ytre grenser? Skal vi godta Wilders meninger, så må vi også godta hva Mullah Krekar mener om det norske samfunnet eller omtrent hva som helst. Hva med offentliggjøre og selge et nakenmaleri av Statsministeren, hva med å holde offentlig selvpining og korsfestelse på Rådhusplassen etter filipinsk stil hver påske? Mulighetene for usaklighet og smakløshet er uendelige, noe som Geert Wilders og ”Fitna” etter beste evne har bevist.