Eksepsjonell pianist med usedvanlig bakgrunn

Oslo-publikumet fikk den unike sjansen det var å høre ham i Konserthuset dagen før vi gikk sommertiden i møte. Nordic Concerts [se undersak, red. anm.] startet sine Oslo-konserter med NDR Symfoniorkester [kringkastingsorkesteret til den regionale tyske radio- og TV-kanalen Norddeutscher Rundfunk, red. anm.], dirigert av Christoph Dohnányi med Yefim Bronfman som solist, med verker av R. Strauss og Beethoven.
Utrop møter Bronfman etter konserten i hans eget rom i konserthuset. En spesiell taushet har lagt seg i rommet, slik det gjør etter at all adrenalin er uttømt.
– Er du fornøyd med konserten?
– Ja, det er jeg.
Bronfman har all grunn til å være fornøyd. Han er en ener og blant verdens fremste pianister. Med en cv som nesten er umulig å gjengi har han spilt med de beste orkestrene i verden og selvsagt i verdens mest prestisjefylte konsertsaler. Han har blant annet spilt med New York-filharmonikerne, London Symphony Orchestra, Wienerfilharmonikerne, Concertgebouw og Orchestre de Paris. Han er dessverre lite kjent i Norge, men det kan se ut som Nordic Concerts nå har lyktes med sitt valg og mål – å gjøre klassisk musikk i verdensklasse tilgjengelig for det skandinaviske publikum.
– Hvordan er det mulig å spille piano slik du gjør?
–Musikken er en del av meg. Den er alltid med meg. Selv når jeg har tatt meg en liten pause lever musikken i meg og jeg forbereder meg til noe nytt og annet.
– Du løfter en hel sal når du f.eks spiller Tsjaikovskij.
–Tsjaikovskij er etter min mening en misforstått komponist. Han var et geni på linje med Mozart. Jeg er utrolig glad i hans verk.
Noe som gjenspeiles når Bronfman spiller Tsjaikovskij. Bronfman og Tsjakovskij har forkjærligheten for det særegne i russisk musikk til felles. Bronfman ble født i Tashkent, i dagens Usbekistan og flyttet med familien til Israel i en alder av 15 hvor han startet pianostudier ved Tel Aviv University. Få år senere emigrerte han til USA.
– Du har en usedvanlig bakgrunn, en multikulturell bakgrunn. Hvordan har dette preget deg?
–Det har nok etterlatt sine dype spor og arr i meg. Det tar tid å absorbere det nye samfunnet en flytter til. Min barndom og ungdomstid var fylt av mange spørsmål og inntrykk. De fleste mennesker på jorda er så heldige at de lever på ett og samme sted gjennom hele livet. Jeg emigrerte to ganger, og dét før jeg var ferdig med tenårene. Når jeg ser tilbake på det hele ser jeg at jeg alltid har forsøk å se det positive i alt. Det finnes alltid to sider av en mynt og jeg prøver alltid å snu det negative over til det positive.
– Hvor føler du at du hører til?
– Jeg føler meg som en verdensborger. Jeg har mitt eget land inn i meg. Jeg bor i New York som er en multikulturell by og øy. Jeg ser på meg selv slik jeg ser på New York, samtidig som jeg ser meg selv som en liten del av New York.
Bronfman fikk pianoundervisning fra sin mor, som var pianolærer i Tashkent. 17 år gammel debuterte han internasjonalt med Montreal symfoniorkester under dirigent Zubin Mehta. Siden har det gått slag i slag.
– Hvordan vil du beskrive veien fram til i dag?
– En spennende reise. Et privilegium. Noen ganger vanskelig også. Det er mye reising og hotellivet er forferdelig. Samtidig er det en ære å spille Beethoven. Dette er ikke en jobb for meg, men min livsstil. Musikken er min livsstil. Noen ganger tar jeg en liten pause men da er fokuset mitt fortsatt på musikk. Jeg har alltid musikken i mitt hode og min sosiale eksistens.
– Hvilket stykke står ditt hjerte nærmest og hvorfor?
–Helt umulig å svare på. Som musiker spiller jeg mye forskjellig. Alt fra 1700-talls musikk og frem til dagens musikk. Det er viktig for meg som komponist. Å ha kontakt med hele spekteret. Vi har mange nye talenter i dag. Det inspirerer meg å gå tilbake til 17- og 1800-talls musikk, og gå inn å gi nytt lys til musikken. Det er ikke kronologien, men musikken som er viktigst.
– Hvilke betydning har musikk for menneskene?
– Lyd er like viktig for oss mennesker som oksygen er for trærne. Musikk er en fin kultur som vil bringe folk nærmere hverandre. Musikken gjøre oss til bedre mennesker. Hvis det bare var musikk å forholde seg til ville det ikke ha vært krig i verden. Jeg vet jeg er naiv og idealistisk, men musikken representerer selve livet. Det betyr ikke at musikere ikke har vært opptatt av politikk. Nesten alle musikere har vært politiske personer. Som Beethoven. En reflektert musiker som levde under Napoleons tid. Han var eksentrisk og levde et politisk liv som han uttrykte gjennom musikken da han var døv og ikke kunne kommunisere med ord. Volden er så tilstedeværende i hans musikk, men fortsatt fant han fred i musikken. Beethoven var reaksjonær i sin tid. Musikk og politikk har mye til felles.
– Hva med dagens musikk, som pop eller hiphop. Har du noe forhold til det? Hvordan lyder de?
–Hver generasjon har sin egen musikk. Det er lydens evolusjon vi snakker om og det viktig at dette får fritt utløp og kan utvikle seg med generasjoner. Mozart var i sin tid som pop. Ny og moderne. Selv om pop og hiphop ikke kommer til å leve gjennom generasjoner slik Beethoven og Mozart har gjort, men vil være med i denne kjeden av lyd-evolusjonen. Personlig elsker jeg jazz. Komponister som bruker jazz til å uttrykke klassisk musikk appellerer til meg. Jeg mener pop og klassisk bør smelte sammen.
– Har du et budskap til ditt publikum som idealist?
–Vær ærlig og ha tro på det du gjør. Som mennesker må vi stille spørsmål til det vi skal foreta oss og bruke de berømte ti sekundene før vi tar en avgjørelse. Vi må huske at ord kan gjøre andre lykkelige men de kan også drepe. Det min måte å leve på.


Yefim ”Fima” Bronfman
-Verdenskjent pianist og solist, helt i toppsjiktet blant virtuose pianister internasjonalt.
-Født 1958 i Sovjetunionen, i det nåværende Usbekistan, i hovedstaden Tashkent.
-Av jødisk familie, emigrerte til Israel i 1973. Utvandret senere til USA. Ble amerikansk statsborger i 1989. Bor i dag i New York.
– I Israel studerte han under pianisten Arie Vardi ved  Rubin Academy of Music ved Universitetet i Tel Aviv . I USA studerte han ved The Juilliard School, Marlboro og Curtis Institute.
-Debuterte internasjonalt med Montreal Symphony Orchestra 17 år gammel.
-Opptrer regelmessig med internasjonalt kjente orkestre som Berlinerfilharmonikerne, Cleveland Orchestra, Wienerfilharmonikerne, Dresden Staatskapelle, Israels filharmoniske orkester, London’s Philharmonia, Los Angeles Philharmonic, New York Philharmonic, Orchestre de Paris og det kongelige Concertgebouw-orkesteret.
-Kan vise til flere kritikerroste CD-innspillinger.
-Grammy i 1997 for innspilling av de tre pianokonsertene til den ungarske komponisten Béla Bartók med Esa-Pekka Salonen og  Los Angeles Philharmonic.
-Var nylig i Norge og spilte på Oslo konserthus med det tyske kringkastingsorkesteret NDR Sinfonieorchester.

Kilde: www.masterclasses.org.il


Utenlandske storheter til Norge
Sjeldent har et så bredt lag av elskere av klassisk musikk hatt muligheten til å oppleve de store internasjonale navnene her i hjemlige trakter. Nordic Concerts har i god skandinavisk ånd ambisjoner om å bringe opplevelsen av levende klassisk musikk i verdensklasse til et bredt nordisk publikum – herunder til de mange som ennå ikke har hatt muligheten for en slik enestående opplevelse, og gjøre det mulig for den internasjonale musikkscenen å komme til Norden og bli en del av musikklivet her.
Nordiske byer har ikke så ofte hatt mulighet til å inkorporere betydningsfulle internasjonale orkestergjestespill i sin egen konsertserie. Nå blir det andre toner, og snart kan du oppleve alle de ledende orkestrene i verden, som New York-filharmonikerne, London Symphony Orchestra, Wienerfilharmonikerne, Concertgebouw, Orchestre de Paris, Pittsburg-filharmonikerne og Cleveland Orchestra som gir gjestespill her i hjemlige trakter.
Initiativtaker Jacob Soelbergs prosjekt vil utfylle et hull som har eksistert på den nordiske musikkscenen. Håpet er at dette vil medføre en positiv utvikling og leve opp til sin hensikt som er å bidra til å skape et inspirerende, utfordrende og blomstrende kulturliv for det brede publikum i de nordiske landene.

Fakta
Nordic Concerts

-Internasjonal konsertserie for de nordiske landene og Nord-Tyskland.
-Opprettet av Copenhagen Artists A/S, etter initiativ fra dirigent Jan Soelberg.
-De første konsertene går våren 2008.
-Serien Nordic Concerts ønsker å formidle skjønnheten i klassisk musikk i verdensklasse til et bredt nordisk publikum.
-Nordic Conserts serien samarbeider i Norge med Oslo Konserthus.