Imamer sier ja til ekteskapsloven

Innføringen av ny ekteskapslov i Norge gjør det vanskeligere å bruke islam til å hevde at homofil praksis blant norske muslimer er synd. Det er konklusjonen til to utenlandske imamer Utrop har snakket med.

Mener Gud har skapt oss ulike.

– Når personer som ønsker å gifte seg blir forhindret fordi loven forbyr det, ender de opp som syndere. I islam er det ekteskapet, og ikke kjønn, som er viktig. Så lenge det er lov for to av samme kjønn å gifte seg, er det greit, sier den amerikanske imamen Daayiee Abdullah.

Sosial kontrakt

Ved inngåelse av ekteskap blant muslimer er det ikke uvanlig med en ekteskapskontrakt.

– Dersom man anser ekteskapet som en sosial kontrakt er det vanskelig å forstå hvorfor ikke ekteskapet også skulle omfatte to av samme kjønn, fortsetter imamen.

– Men står det ikke i Koranen at dårlige menn er for dårlige kvinner, mens gode kvinner er for gode menn?

– Skriftstedet du henviser til tar opp ulike forbindelser mellom menn og kvinner, men nevner ikke ordet ekteskap. Sitatet kan derfor ikke avgrenses til kun å gjelde ekteskapelige forhold. I stedet kan man argumentere med at skriftstedet antyder at alle gode forhold bør vedlikeholdes, uavhengig av seksuell legning, svarer Daayiee Abdullah.

Menn voldtok

For ti år siden startet Daayiee Abdullah organisasjonen Gay Muslim Men. Fremdeles har imamen få åpne kolleger. I Sør-Afrika finnes det imidlertid én. Muhsin Hendricks er også imam og åpen homofil. I sommer avla begge imamene Norge et besøk.

Historien om de to byene Sodoma og Gomorra blir i flere religioner brukt til å hevde at homoseksualitet er synd. Muhsin Hendricks mener fortellingen handler om bruk av seksuell makt for å dominere fremmede.

– Historien om Sodoma og Gomorra er det eneste stedet i Koranen som kan brukes mot homosex. Men historien handler ikke om homoseksualitet, men om menn som voldtar andre menn, sier han.

– Gud vet best

Hendricks understreker at det er opp til Gud, og ikke mennesker, å dømme.

– Gud vet best. Mennesker bør derfor ikke dømme ut fra hva de ser. Hadde Gud ønsket at vi skulle vært like hadde det vært enkelt. Ved å skape oss ulike kan vi lære av hverandre, sier den sørafrikanske imamen.

Det står lite om lesbiske i Koranen. Imamene påpeker at det finnes et vers hvor det refereres til at det finnes kvinner som ikke er interessert i menn, noe som må tolkes som at de ikke er interessert i heteroseksuelle forhold. Den minimale omtalen kan ha å gjøre med at kvinner generelt sett er ganske neglisjert i Koranen.

Nektet møte

Da imamene var i Norge ønsket de å møte forstander Basim Ghozlan i Det Islamske Forbundet, men forstanderen sa nei.

Det vakte oppsikt da Basim Ghozlan tidligere i år uttalte at homofili er et avvik og at alle avvik er et problem. I medisinsk forstand er alle avvik en sykdom, uttalte Ghozlan den gangen.

Da Utrop kontakter Ghozlan og spør hva han synes om den nye ekteskapsloven som ble vedtatt av Stortinget i juni, er han lite snakkesalig.

– Ingen kommentar, svarer den muslimske lederen.

– Bør norske muslimer først og fremst rette seg etter Koranen eller norsk lov?

– Det vil jeg ikke kommentere.

En følelse

Basim Ghozlan er ansvarlig for nettstedet islam.no hvor det blant annet hevdes at Muhsins argumentasjon koker ned til “Gud ga meg disse følelsene og de kan derfor ikke være gale”.

– Det er et ugyldig argument siden følelser ikke er legitimerende i islam, heter det på islam.no.

Imam Daayiee Abdullah stiller spørsmålstegn ved hvor kjent Det Islamske Forbundet er med den menneskelige seksualiteten når de anser homofili som en følelse, og ikke en legning.

– Det er trist å høre at forbundet hevder homofili er en test, i stedet for å si at ulike typer seksuelle forhold kan by på utfordringer både for menn og kvinner. Koranen pålegger alle menn og kvinner uavhengig av seksuell legning å etablere klare rammer for seksuelle relasjoner mellom mennesker, sier Abduallah.

Felles ekteskapslov

Felles ekteskapslov erstatter den forrige ekteskapsloven og lov om registrert partnerskap.

To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap. Kirken, og andre trossamfunn, har rett, men ikke plikt til å vie likekjønnede par.

Det innføres en rett for likekjønnede ektepar til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med ulikekjønnede ektepar.

Kvinnelige par som er gift eller samboere i ekteskapslignende forhold får en rett til å bli vurdert for assistert befruktning på lik linje med ulikekjønnede par.

Du kan lese hele loven på www.lovdata.no

Fire politikere om den nye ekteskapsloven

Utrop stilte følgende spørsmål til fire politikere med minoritetsbakgrunn.

Av Kjetil Hegna

 

1. – Hva synes du om den nye ekteskapsloven?

2. – Hvilken betydning tror du loven vil få?

 Mazyar Keshvari (Frp)

1. – Jeg mener ekteskapsloven ikke burde ha blitt vedtatt slik den er. I motsetning til partiet mitt mener jeg det er helt greit at homofile som har lyst til å bo sammen og dele livet med hverandre kan få gifte seg og kalle det ekteskap, men jeg er motstander av at de skal kunne adoptere og få kunstig befruktning.

2. – Jeg tror det neste blir at homofile menn får rett til å kjøpe seg en livmor. Slik det er i dag blir homofile menn diskriminert, siden det kun er lesbiske som kan benytte seg av kunstig befruktning. Vi ser at praksisen med surrogatmødre allerede er utbredt i en del u-land, og det kommer til å bli mer av det.

 Khamshajiny Gunaratnam (Ap)

1. – Jeg synes den er bra. Dette er noe vi har lengtet etter lenge. Uansett kjønn, bakgrunn eller legning skal alle få gifte seg.

2. – Holdninger kan ikke alltid endres med en lov. Men loven er et tilskudd fra staten som sier noe generelt om hva vi mener. Ingen skal diskrimineres på grunn av sin legning. Når barn vokser opp med at homofile kan gifte seg og har samme rettigheter som andre, kan det føre til mer positive holdninger.

 Afshan Rafiq (H)

1. – Jeg synes det er riktig at homofile og heterofile har like rettigheter.

2. – Den er et fremskritt når det gjelder homofiles rettigheter og vil bidra til mer likestilling mellom homofile og heterofile. Når det gjelder holdninger tror jeg ikke det er noe som kan vedtas. Holdningsendringer er noe som kommer over tid, og er hovedsaklig et resultat av den kampen de homofile selv har kjempet.

Akhtar Chaudhry (SV)

1. – Den er en naturlig utvikling av homofilisaken i Norge.

2. – Den kommer til å endre mange menneskers hverdag. Homofile gis fulle rettigheter i parforhold og får mulighet til å vise kjærlighet til den de er glad i.