- Una Pasovic vil inn på Stortinget - 12.10.2024
- Ny gateutstilling feirer det fargerike og mangfoldige Grønland - 12.10.2024
- Statsbudsjettet: Vil øke støtten til leselyst og flerspråklighet - 10.10.2024
Nylig var hun på besøk i Oslo for å åpne utstillingen Nora Around the World. Utstillingen blir vist på Nasjonalbiblioteket fram til septemper. Den tar opp hva Nora har betydd for kvinneroller, både på og av scenen, i Norge, Pakistan og resten av verden.
Utrop fikk et eksklusivt intervju med Samina Peerzada i forkant av åpningen.
– For meg er det en stor ære å komme tilbake til Oslo og Norge, et land som jeg elsker og respekterer, og som jeg sist besøkte i 2008.
Det avgjørende skrittet er når menn skjønner at dette ikke handler om “oss mot dem”, men om «oss sammen».
Peerzadas Norges-forbindelse er 100 prosent ibsensk. Ved flere anledninger har hun i teatre i hjemlandet spilt den kvinnelige hovedfiguren i “Et Dukkehjem”, Nora. Kvinnen som sjokkerte 1800-tallets Europa ved å forlate sin ektemann Helmer.
– Nora er fortsatt en del av meg, og har vært det helt siden jeg spilte henne første gang i 1991. Hun er en karakter som jeg føler med.
Stereotypi-brudd
For Peerzada har det vært viktig særdeles å bryte stereotypier i et mannsdominert miljø som den pakistanske filmindustrien.
– Jeg er fortsatt gift. En sterk mann, som min ektemann, skremmes ikke av en kvinnes selvoppdagelsesreise og styrke. Han tok tak i situasjonen og stoppet kjeften på folk da ryktemakeriet om at vi hadde skilt oss, eller rettere sagt, om at jeg hadde forlatt ham, var på sitt verste.
Når kvinner ikke lyttes til
– Hvilken betydning ser du i Henrik Ibsens “Et Dukkehjem”?
– Jeg tenker stykket i stor grad handler om hva som skjer når kvinners stemmer ikke lyttes til. Når de avfeies og ekskluderes. Vi som er jenter og kvinner, kan relatere til denne dobbeltstandarden, som ennå finnes i dag. Vi har fortsatt ikke tatt tak i maktstrukturene i patriarkatet. En mann kan i større grad gjøre som han vil, mens kvinner dømmes utifra søster-, og morsrolle.
Pakistanske “dukkehjem”
Gamle, inngrodde tradisjoner er vonde å få gjort noe med, innrømmer hun.
– Kvinner i Pakistan forventes å leve i et “dukkehjem”. Menn ønsker å dominere og være forsørgeren. Mennene er også overbeskyttende, fordi patriarkalsk tankegang leder dem inn i en slik rolle. Ofte blir frustrasjon resultatet, fordi man ikke klarer dette patriarkalske kravet. Så det er ikke bare kvinner, men også menn, som lider under dette, og som vil tjene på å ha et mer frigjort samfunn. Når en kvinne frigjør seg, så frigjør hun også mannen.
Uakseptabelt
Nylig kom en ultrakonservativ religiøs leder med et forslag som legger opp til at menn kan slå kvinner “lett”. Peerzada ser dette som uakseptabelt og mot religionen.
– Ingen steder i Koranen står det at kvinnen skal slås.
– Hvordan har folk reagert?
– Veldig mange synes slike utspill er useriøse, og debatterer det sterkt. Vanlige pakistanere tar i større grad til motmæle mot illiberale fremstøt. Og da spesielt kvinnene.
Positive tegn i Pakistan
Hun mener likevel at det er en god del positivt som har skjedd i Pakistan, til tross for økende fundamentalisme.
– Vi får frem flere ingeniører, idrettskvinner, politikere. Samtidig er det fortsatt kamp om å redefinere kvinnerollen, i lys av den fortsatte systematiske diskrimineringen og æreskulturen som finnes i landet. Jeg ser det som en kamp mellom dem som vil beholde ståa slik det er i dag, og dem som mener kvinner må få selvbetemmelse og muligheten til å utøve innflytelse i samfunnet.
Sjokkerte samtiden
Nøkkelordet for kvinner er å bli økonomisk uavhengig, mener Peerzada. I likhet med Nora har hun også sjokkert samfunnet, 100 år etter Ibsen skrev sitt stykke. Peerzada kjøpte seg nemlig hus flere timer unna hjembyen Lahore for å pendle, og få litt kreativ ro.
– Kjenner du deg selv igjen i Noras figur?
– Det at Nora forlater Helmer er en viktig metafor, også i livet mitt. Etter at jeg spilte Nora, lagde jeg en kontroversiell tv-film om voldtekt i ekteskapet. Jeg fikk mot til å si nei når jeg ville. Jeg fikk ektemannen min til å ta seg av barna en periode.
For den pakistanske skuespilleren finnes det også en alternativ avslutning på stykket.
– Nora reiste vekk for å komme tilbake. Hun kom tilbake som et bedre menneske, med større selvtillit og som mindre avhengig av Helmer. Og dette tenker jeg også ga Helmer et bedre liv, som likeverdige partnere.
Sammen mot urett
– Ser du håp for kvinner i Pakistan i tiden fremover?
– Husk at det var kvinnene som sto opp mot Zia-Ul-Haqs militærdiktatur på 70-tallet. Kvinner rammes mest av reaksjonære samfunnsbevegelser og utviklinger. Kvinner rammes verst av ekstremisme, undertrykking og patriarkalske strukturer. Det avgjørende skrittet på veien mot varig og positiv endring, er når menn skjønner at dette ikke handler om “oss mot dem”, men om «oss sammen» i kampen for en bedre verden. Sammen må vi stå opp mot krig, mot forurensingen og grådighetens verdensorden.
FAKTA
Nora Around the World
Et dukkehjem av Henrik Ibsen er et av verdens mest spilte drama. Nasjonalbibliotekets sommerutstilling Nora Around the World, som foregår fra 9. juni til 10. september, viser stykkets enorme utbredelse og utforsker Noras kraft og innflytelse på verdens publikum.
Nasjonalbiblioteket har verdens største Ibsen-samling, og Nora Around the World bygger på dette materialet.
Samina Peerzada
Samina Peerzada (født 9. april 1955 i Lahore, Pakistan) er en prisbelønt skuespillerinne, produsent og regissør. I 1974 giftet hun seg med medieprofilen Usmaan Peerzada.
Peerzada startet sin karriere i 1982 og har spilt i flere filmer. Til sommeren gjør hun regissørdebut i Hollywood, med The Valley, som er planlagt for utgivelse i juli 2016.
Priser: Lifetime Achievement Award ved Beyond the Mango Film Festival (2013), Hum Award for Best Supporting Actress (2013 og 2014) og HumTV Lifetime Achievement Award for Excellence in Television (2015).