Orientalsk hoftevrikking

- Vennene mine ble litt overrasket, da de fikk vite at jeg ville begynne med magedans.

Jeg var i Tyrkia på ferie, da jeg så kvinner danse magedans i en forestilling, men jeg tenkte ikke å begynne med det selv da. Da jeg kom tilbake så jeg helt tilfeldig en annonse om magedanskurs i en avis og bestemte meg for å begynne der, sier magedanseleven Maria Riiber Fredriksen som er 16 år og studerer på helse og sosial linjen.

Magedans er blitt meget populært i Norge, og i Vesten forøvrig. Magedansinstruktøren Hilde Lund tror ikke at det er mange mennesker her i Oslo som ikke kjenner noen, som kjenner noen, som danser magedans. På landsbasis er det tusenvis av damer som har gått eller går på magedanskurs, sier hun.

Erfaren magedanser
Maria danset ballett før og hadde lyst til å gjøre noe nytt og begynte å lære magedans i Drammen for to år siden. Men de hadde ikke høyere trinn så hun begynte å komme til Oslo. Nå er hun på trinn fem – seks og etter det vil hun ta privattimer.

– Under kurset har man et myntebelte rundt livet som lager lyd under dansingen. Hver time varmer vi opp og lærer nye trinn. Etter det er det koreografidans og vi tøyer ut til slutt. I tillegg er det hvert halvår elevforestilling, der man kan utføre dans og ta på drakter som kalles for tob som er en heldrakt som dekker hele kroppen eller en drakt som består av skjørt og BH-lignende topp, forteller hun.

– Vil du anbefale det for andre og hvorfor?
– Ja det er en veldig fin dans og man kan selv velge hva slags stil man vil danse. Dessuten er det bra miljø her og jeg har blitt kjent med mange nye mennesker. Jeg synes også at jeg har fått bedre holdning, tilføyer hun. Maria bruker magedans mest på kurs, og ikke så mye på dansegulvet når hun er ute eller på fester. Og hun tror hun skal fortsette med dette en stund.

Også for de fyldige
– Magedans er en danseform som bygger på hva som er naturlig for kroppen å gjøre. Det fører til at man ikke belaster og skader den, som i andre danseformer som ballett eller jazzballett.

– I mange andre danseformer er det også viktig å ha en tynn kropp. For en magedanser er det helt greit å være litt stor, faktisk ser mange bevegelser bedre ut på en danser som har noen ekstra kilo enn på en veldig tynn danser, informerer magedansinstruktøren.

Hun forteller at magedans trener kroppens smidighet, og man opparbeider en god og riktig kroppsholdning. Det er viktig for å unngå vonde rygger og stive skuldre. Damer med bekkenløsning synes ofte at det hjelper å danse magedans, fordi man styrker hoftemuskulaturen, mener hun.

– Hva slags folk ønsker å lære seg magedans?
– Folk i alle aldere. Jeg har elever fra 12 til 70 år på kurs. De har all verdens slags ulik bakgrunn. Jeg har skoleelever, advokater, leger, frisører og husmødre i klassen. De har også ulike mål med dansen, noen vil trimme litt med fin musikk, andre har problemer med kroppen og bruker dansen som terapi, mens andre igjen liker å danse og kanskje vil bli flinke nok til å opptre med magedans.

– Og jeg har bare damer på kurs, men arabiske menn danser også magedans, ikke bare arabiske kvinner. Mennene danser litt tøffere og barskere enn kvinnene. De behøver ikke å være så kokette og søte, men de gjør mange av de samme bevegelsene som kvinner, tilføyer hun.

Man danser magedans til arabisk eller tyrkisk musikk, men kan også danse til lett popmusikk, klassisk musikk eller folkemusikk. Magedanserinnen bruker så mye forskjellig musikk som mulig, slik at elevene skal bli kjent med ulik musikk.

– Hva slags fordeler er det ved å lære magedans?
– Jeg opplever at magedansen gjør deg veldig glad. Hvis man er sliten, sur og stresset, blir humøret alltid mye bedre etter en runde med dans. Samtidig som man lærer dans kan man også få et lite innblikk i en helt fremmed kultur, og bli kjent med en ny type musikk. Veldig mange elever blir helt betatt av den arabiske musikken de hører på kurs, synes hun.

Hilde danser egyptisk magedans på sine kurs. Og i løpet av et nybegynnerkurs rekker man å komme seg gjennom de grunnleggende bevegelsene. Videre oppover i klassene jobber de med mer og mer avansert teknikk, og arbeider med koreografier, forteller 32- åringen.

For å få info om kurs og arrangementer kan man sjekke hjemmesiden
www.magedans.no.

FAKTA
Magedans
Orientalsk dans, kabaret dans, raqs sharqi eller arabisk dans. Kjært barn har mange navn. Den danseformen som vi kjenner som “magedans” oppstod på kabaretscenene i Kairo på begynnelsen av 1900-tallet. Den bygger på tradisjonell, egyptisk dans, men har tatt til seg elementer fra klassisk ballett, indisk dans, spansk dans, og ellers det som har sett fint ut her og der. Araberne kaller dette raqs sharqi, Østens dans, i motsetning til ulike typer vestlig dans. Opp gjennom tiden har store dansere satt sitt preg på dansen, og utviklet den ytterligere. Blant de største finner vi Tahia Karioka, Samia Gamal, Naima Akef, Nagwa Fuad, Suhair Zaki og Fifi Abdou.

Alle arabiske kvinner (og mange menn) danser magedans, men kun til husbruk. Man danser med magedansbevegelser fra Marokko i vest til Irak i øst, men det er store regionale forskjeller i både musikk, trinn og drakter. Egyptisk magedans er tung og sensuell, mens libanesisk magedans er fartsfull og hard. Marokkanerne vipper bekkenet opp, tunisierne svaier hoften fra side til side og gulf araberne kaster på håret. Dansen brukes både til fest og i religiøse sammenhenger.

Magedans, slik vi tenker på det, danses på scener på hoteller og på nattklubber av profesjonelle danserinner. Denne stilen kalles kabaret eller oriental, og danserinnen opptrer i todelt kostyme med mengder av gull og glitter. Dette kalles badla. Hun gjør sin entre, magensi, med et slør som hun kaster etter kort tid. Hun danser til kjente og kjære sanger, eller musikk hun har fått komponert til seg. Minst ett kostymeskift pleier å inngå i showet, og da bytter hun gjerne til hel kjole, tob. Iført toben danser hun mer folkloristiske danser, f.eks. baladi, saidi eller milaya laff.

Magedans består av relativt få grupper av bevegelser, som kan snues og vris på i det uendelige. Man har sirkler, hofteslag, 8-tall og kameler som utgangspunkt, og så kan man bygge på og kombinere disse til nye bevegelser. Bevegelsene i egyptisk magedans er like enten man danser folkedanser eller oriental, men måten bevegelsene blir utført på gir dem stil og karakter slik at de passer til ulike typer musikk.
(Kilde Hilde Lund)