Sterk økning av minoritetsstudenter ved universitetet

Hele 30 prosent flere minoritetselever begynte ved Universitetet i Oslo (UiO) i år, sammenlignet med i fjor.

– Vi ser en markant økning av elever med minoritetsbakgrunn, sier Sharam Alghasi, leder for et prosjekt som arbeider med å rekruttere flere elever med minoritetsbakgrunn fra den videregående skolen i Oslo, til studier på universitetet. Prosjektet ”Minoriteter i Fokus i Akademia” (MiFA) skal i tillegg til å bidra til å øke antallet studenter med minoritetsbakgrunn ved UiO, følge opp studentene i løpet av studiene, samt bidra til at flere av dem kommer ut i arbeidslivet.

Fem skoler
I vår foregikk rekrutteringsarbeidet ved fem utvalgte prosjektskoler, alle med sterkt innslag av minoritetselever. De fem skolene var: Holmlia ungdomsskole, Bredtvet videregående skole, Stovner videregående skole, Ulsrud videregående skole og Rosenhof voksenopplæringssenter. Selv om antall studenter med minoritetsbakgrunn øker, er minoritetsstudentene fremdeles underrepresentert. Alghasi håper imidlertid økningen vil fortsette.

– Det at flere elever med minoritetsbakgrunn tar universitetsutdanning fører til større samfunnsdeltagelse fra folk med innvandrerbakgrunn, sier Alghasi.

Minoriteter i
profesjonsutdanning
Ved Høgskolen i Oslo (HiO) begynte de først i år å registrere studenter med minoritetsbakgrunn. Derfor har de ennå ingen nøyaktig oversikt over hvor mange ungdommer fra denne gruppen som studerer ved skolen deres. Også ved HiO har de fått støtte til et prosjekt som tar sikte på å få flere elever med minoritetsbakgrunn inn på høyere utdanning.

Informasjonsrådgiver ved HiO, Ida Marie Andersen, er ansvarlig for prosjektet som bærer navnet ”Minoriteter i profesjonsutdanning”. Andersen arbeider blant annet med å fange opp folk på arenaer hvor det foregår fritidsaktiviteter. I tillegg samarbeider hun med folk fra Høgskolen som er rundt på videregående skoler og informerer om HiOs tilbud.

Viktig for brukerne
– Hvorfor er det viktig at folk med minoritetsbakgrunn tar høyere utdanning?

– Det er viktig fordi utdanning i seg selv er et gode og en rettighet. Det er også viktig at vi utdanner mennesker med minoritetsbakgrunn til profesjoner hvor brukerne har flerkulturell bakgrunn, slik at brukerne møter folk som kanskje har et bedre grunnlag for å forstå deres situasjon, enn hva etniske nordmenn ville hatt, sier Andersen.

Hun anbefaler alle interesserte om å sjekke ut nettstedet ”Maja”: www.hio.no/prosjekter/maja for mer informasjon. Dette nettstedet dekker alle utdanningsinstitusjonene i hele Norge.