Nesten et helt liv som trekkspiller

Jovan Pavlovic er utdannet i klassisk musikk ved Musikkonservatoriet i Trondheim, og har jobbet som frilansmusiker i 22 år. Under pandemien har han spilt flere konserter online.
Foto: jovanpavlovic.com
Norsk-serbiske Jovan Pavlovic lever av trekkspillet sitt, selv om han som ung var et basket-talent.

Jovan, som ble født i Beograd i 1975, sier han hadde en ganske vanlig barndom som føltes veldig trygg, og preget av idrett.

Fra tidlig av startet han å dyrke sitt musikalske talent. Jovan begynte å spille trekkspill allerede som femåring.

– Jeg stod foran tv-en på stua mi i Beograd og lot som om jeg spilte sammen med en trekkspiller som spilte på tv-en. Foreldrene mine sa til meg at jeg så ut som om jeg spilte på et lufttrekkspill, og de bestemte seg for å kjøpe et lite et til meg.

Så i ungdommen kom de store verdenspolitiske skiftene. Landet Jovan var født i het egentlig Jugoslavia, men så kom borgerkrigen.

– Grunnet krigen ble Jugoslavia delt i flere stater. Krigen har på en måte også påvirket mitt valg om å komme meg ut av landet.

Tilfeldigheter endte med Norges-reise

Jovan sier det var ganske tilfeldig at han etter hvert havnet i Norge.

– Flesteparten av mine musikervenner dro til Russland for å studere videre ved de prestisjefylte musikkonservatoriene i Moskva og St. Petersburg. Jeg likte aldri helt ideen om å flytte til Russland, og ønsket å dra til et land jeg ikke visste så veldig mye om fra før. Norge var på den tiden mest kjent som Sveriges lillebror, og mer enn det visste jeg egentlig ikke om landet.

Så fikk han høre om Musikkonservatoriet i Trondheim, og han tok turen til trønderbyen for opptaksprøven.

– Studiefinansieringen var et stort problem i starten. Jugoslavia var på den tiden under økonomiske sanksjoner på grunn av krigen og Slobodan Milosevics politikk. Første året fikk jeg stipend fra Norsk-Jugoslavisk samband, og etter hvert fikk jeg lov å ta opp lån i Norge. Da jeg ble ferdig med utdanningen begynte jeg å jobbe som frilansmusiker, noe jeg fortsatt gjør, 22 år senere.

Kunne blitt basketspiller

– Ville du hatt et annet karriereforløp hvis du hadde tatt utdanningen i Serbia?
– En av grunnene til at jeg måtte dra til utlandet for å fortsette utdanningen, var at det ikke fantes videreutdanning for trekkspill i Serbia. Hvis man ville ta videreutdanning i klassisk musikk, slik jeg ville den gang, var man nødt til å dra til utlandet.
Jovan var samtidig veldig idrettsinteressert og mener han kunne bli spådd en basketballkarriere.
– Er jo vanskelig å si i dag, men det kunne ha kanskje være noe som jeg hadde satset på istedenfor en musikerkarriere, hvis jeg hadde blitt igjen i Serbia.

Ny erfaring uten publikummere

– I november holdt du online-konsert på Riksscenen. Hvordan er det å være musiker i disse pandemitider?
– Etter å ha vært frilansmusiker i over 20 år er jeg godt vant til å spille for folk. Å spille for levende mennesker og følge med på deres reaksjoner under en konsert er noe som gir inspirasjon og bygger videre på det vi musikere ønsker å oppnå med å spille live. Å spille for tomme hus, for et eller to kameraer er en helt ny erfaring og situasjon for oss.

Fått stipend til fordypning

Norsk-serberen mener dette er langt i fra ideelt, men foreløpig ser det ut som et alternativ som funker på et vis.
– Nylig avsluttet jeg en ukes digitalturne med musikere fra Paris, hvor vi fikk holde åtte nettkonserter for skolebarn i Viken-området. Det var en fin og morsom erfaring å gjøre noe helt annerledes, noe som føltes mere som et TV-program.
Så er også planene for tiden fremover klare.
– Jeg har fått stipend til å utvikle nye sider ved trekkspillet, samt lage nye låter for soloprosjektet mitt. Jeg gleder meg veldig til dette, og særlig til å sette av tid til å jobbe ordentlig med noe som jeg har ønsket å jobbe med i mange år, sier Jovan.