Fra Julestorm til Stormfulle høyder

– Læreren min sa til meg at jeg hadde en skuespiller i meg, sier Ravdeep Singh Bajwa.
Foto: Abhijit Alka Anil
Ravdeep Singh Bajwa er aktuell i Netflix-serien Julestorm. Fra nyttår og frem til mai neste år tolker han en klassisk engelsk teaterfigur.

Vi har sett ham som en av hovedrolleinnehaverne i “Norsk-ish” og i skrivende stund er han aktuell som piloten “Olav” i  julekalenderen  “Julestorm” som omhandler flere mennesker som er strandet på Oslo lufthavn, og gjør det de kan for å komme seg hjem til julaften.

Når Utrop møter Bajwa handler det imidlertid om teater, eller nærmere sagt, Riksteatrets nyeste satsing; en adaptasjon av Emily Brontë verdensberømte klassiker “Stormfulle høyder” (Wuthering Heights), hvor han spiller hovedrollekarakteren Heathcliff.

Ravdeep Singh Bajwa og Emma Bones spiller Heathcliff og Catherine i Riksteatrets versjon av “Stormfulle Høyder” (Foto: Pernille Sandberg).
Foto : Pernille Sandberg

Som guttunge likte Bajwa, som beskriver seg selv som en “filmnerd”, å parodiere familiemedlemmer og folk han så på TV. Han forteller at norsklæreren hans på ungdomsskolen oppdaget skuespillertalentet hans da han og klassekameratene skulle gjenskape Æsops fabler.

–  Jeg fikk være gutten som ropte etter “ulv”. Læreren min så at jeg har en skuespiller i meg og noen dager senere ga han meg en audition-annonse klipt ut fra avisen noen dager, med en oppfordring om at moren min burde melde meg på.

Dette var på ungdomsskolen. Så noen få år etter var han på revyene på Nordstrand videregående.

– For meg var dette et første smak av skuespillerlivet, hvor jeg var med på revy. Først der og da skjønte jeg at dette var det jeg skulle bli.

– Jeg er her grunnet mine meritter

Skuespilleren er født i Norge, men har foreldre og besteforeldre som innvandret fra Punjab.

– Farfaren min jobbet på kryssfinerfabrikken på Frysja, ikke langt unna her på Nydalen. Kryssfinerfabrikken var den første jobben hans i Norge.

Bajwa sier at han først og fremst har kommet dit han er grunnet sine ferdigheter som skuespiller.

– Grunnlaget for å komme inn på Teaterhøgskolen er talent. Jeg har også forståelse for at vi som samfunn har kommet oss inn i et paradigmeskifte, og at bakgrunn kan være en inspirasjon. Men at det hele tiden skal bli gjort et poeng er ikke hensiktsmessig. For da er det som i USA, hvor de har “Black History Month”. Hvorfor ikke bare kalle det “History Month”? Når det er en del av historien og ikke noe separat. Det skaper skille.

Støttende familie

Familien hans har alltid vært støttende, mener han.

– Jeg har ikke annet å si enn at familien min har stått opp for meg hele veien.

Selv sier han at han har ikke møtt på utdanningspresset mange andre unge flerkulturelle opplever.

– Jeg har alltid gått mine egne veier, og gjort det jeg vil gjøre, og hatt mulighet til. Noe press om å få høystatusyrke har jeg aldri opplevd. Foreldrene mine har bare sagt, bli noe, og gjør noe fornuftig ut av livet.

Vil helst være seg selv

Selv ser Bajwa opp til folk som Al Pacino, Marlon Brando, denzel Washington, Samuel Jackson. Christian Bale og Leonardo Di Caprio, Daniel Day Lewis og flere. Likevel vil han helst være seg selv på skjermen og scenen.

– For meg handler det om å gjøre en egen greie. Vi bruker alt for mye tid på å sammenligne oss med andre. Utrolig kjedelig. Vi er alle unike ingen er like.

– Hvordan ser du forskjellen mellom å jobbe på TV, som f. eks. “Norsk-Ish” og “Julestorm”, og stå på en scene?

– Å gjøre begge ting er utrolig gøy. På film og tv er man bare skuespiller mens teatret er man skuespiller klipper og regissør, live. En går i dybden på film og tv også, men på teatret gjør man det uansett, uavhengig av hva slags rolle. Ingen av delene er lett. For meg er det viktigste å jobbe med et kult prosjekt og kule folk.

Hovedfigur med eget preg

Frem mot neste vår får Bajwa og hans medspillere i “Stormfulle høyder” sett Norge på langs når de tar Riksteatrets adaptasjon av det klassiske skuespillet.

– Selve rollen og stykket føler jeg at jeg har fått et dypdykk i. Temaer som klasseforskjeller, hevn og umulig kjærlighet er for noen ting de fortsatt kan relatere til i dag.

Uansett hvilke rolle man spiller er det noe man tar fra eget liv, sier han videre.

– Selv om jeg spiller en karakter, spiller jeg den med mitt utgangspunkt. Om det er fantasi, eller noe selvopplevd. Dette gjelder egentlig alle rollefigurer, samtidig som det er forbehold i visse situasjoner. F. eks. i et stykke hvor man har to replikker kontra hvor man har en hovedrolle. Ting handler om tilstedeværelse, kontakt med medspillere og rom.

Spennende stykke

I stykket blir Heathcliff tatt med til gården “Wuthering Heights”, som ligger i en vindfull åskam, av familiefaren.

– Heathcliff er tilsynelatende familiefarens sønn fra utenfor ekteskap, eller en gutt han har funnet i Liverpool. Så oppstår det en kjælighetshistorie mellom han og stesøsteren.

Rollen som Heathcliff og stykket har vært spennende å jobbe med, sier han. Emma Bones, kjent fra NRKs “Heimebane”, spiller Catherine.

– Kjemien med henne og med alle i casten har vært veldig god. Vi har dyktige folk som løfter produksjonen, både regi, skuespillere og alle andre. Jeg føler meg priviligert over å jobbe med denne gjengen.

– Rollen er utfordrende. Noen ganger på prøve får man følelsen av at man har truffet riktig retning, mens andre dager har det gått tyngre. Og det betyr at man har en rolle hvor man får streve og jobbe.

Klassisk stykke med ny aktualitet

Kunstneriske friheter har man tatt i Riksteatrets adaptasjon, sier han.

– Noe blir veldig litterært å si som tekst, men vi prøver fortsatt og er tro mot boken. Det med kunsteriske friheter er litt vanskelig å svare på ennå. Vi leter fortsatt og forsker i materialet. siden vi fortsatt er tidlig i prosessen. Rollen er utfordrende, mange dager føler man seg dritt og noen ganger så treffer man riktig retning. Jeg har full tillit til vår fantastiske regissør Rebecka Nilsson og føler at vi kommer til å lande på noe bra. Det er en utrolig lærerik prosess.

I det siste har “Wuthering Heights”-fenomenet fått nytt giv gjennom gjenutgivelsen av Kate Bushs singel fra 1985. Bajwa ser dette som en slags nostalgisk tilbakeblikk.

I år han Frances O’Connor gitt ut dramafilmen “Emily”, basert på livet til forfatter Emily Brontë, som kommer til Norge utpå nyåret. Så vår timing med stykket kan vi si er god. Jeg tror dette handler om gjenkjennelse, og at veldig mange kan kjenne seg igjen i handlingen i Wuthering Heights, og når det gjelder overoppslukende “giftig” kjærlighet. Vi tror publikum kan gjenkjenne seg i historien vi presenterer.

Viktig å følge drømmen

For unge som vil følge skuespillerdrømmen har Bajwa følgende å si:

–Søk roller, vær synlige og følg drømmen. I Norge har vi gode strukturer for de som vil bli skuespillere. Vi har flere utdanningsinstanser, i tillegg til Statens teaterhøgskole. Så har vi også mange plattformer nå, ikke bare TV. Vi har sosiale medier, og YouTube, hvor man kan starte opp og lage mye selv.

Nå er det også flere rollemodeller for unge som ikke ser etnisk norske ut, sier han.

– Jeg tror det kan få inn flere som har lyst til å bli skuespillere og noen kan oppdage at det er mulig ved å se noen der ute som ligner på dem.

Frem mot mai skal skuespillerlivet handle om “Wuthering Heights”, og etter våren skal Bajwa ut på nye prosjekter.

– Akkurat nå handler ting om Riksteatret, om å presentere dette klassiske stykket best mulig og ha det gøy med mine eminente kollegaer.

FAKTA

Stormfulle Høyder

Skuespillere: Emma Bones, Ravdeep Singh Bajwa, Lars Henrik Aarnes, Mona Huang, Lars August Jørgensen, Ragnhild Tysse.

Kunstnerisk team: Rebekka Nilsson (regissør), Katja Ebbel (scenograf og kostymedesigner), Oscar Frostad Udbye (lysdesigner), Matthias Sigurdsson (komponist),  Morten Haug Serigstad (lyddesigner), Ida Wigdel (koreograf), Florian Hellwig (dramaturg)
Anita Basmo Bjørnstad (produsent).