Et lite stykke Balkan i Norge

Flerspåklig skilt mellom bakkar og berg: Knøttlille Evanger ønsker folk velkommen til balkanmusikkfestival.
Foto:Claudio Castello
Hordalandsbygda Evanger forvandles hver siste helg i august til en symfoni av eksotiske rytmer og farger.
0Shares

Årets utgave av BalkanFest ble avholdt 26-28. august, og var den tredje i rekken etter oppstarten i 2007. Utrop var tilstede under åpningskonserten med svensk-serbiske Erdogan Orkestar.

Bygda, som ligger i Voss kommune, og som fra før av har vært kjent for håndverk og spekemat, har i de siste årene fått en sterk tilflytting fra andre deler av verden. Ifølge festivalsjef Jørn Styve er det særlig tilflyttingen fra det tidligere Jugoslavia som fikk opp interessen for balkansk kultur og musikk i det knøttlille vestlandstettstedet med 300 innbyggere.

– Særlig på 90-tallet ver det mange som kom, og som ble en del av bygdesamfunnet. Vi har gjort dette for å unngå at folk blir delt opp i to ulike leire som ikke føler samhold overfor hverandre.
Ser du på musikk som et integreringsverktøy?

– Egentlig ikke. Enhver som kommer hit og blir en del av oss ser vi på som en annen evangerværing. Festivalen finnes fortsatt etter alle disse årene også fordi det finnes en genuin interesse blant folk her, og de som kommer hit hver sommer.

Svensk-serbiske Erdogan Orkestar sto for underholdningen på fredagens åpningskonsert.
Foto : Claudio Castello

Gir presitisje

I årene festivalen har eksistert har flere sterke navn stått på plakaten. Verdensmusikeren Boban Markovic og hans brassorkester spilte her for to år siden. Til sammenligning har han spilt for titusener tilskuere i et tredvetallsland (bl. a i USA) og under Sziget-festivalen for ti år siden måtte rockestjernene Oasis pent vente en halvtime ekstra etter deres ekstranummer. Styve mener helt klart at det å ha slike trekkplastre gjør sitt til at Evangers sammenlagte folketall øker dobbelt i løpet av festivalhelgen.

Selv i det ufyselige vestlandsværet så folk ut til å kose seg.
Foto : Claudio Castello

– Vi har hatt flaks ved å kunne få tak i så store verdensmusikkartister, som vi har kunnet kontakte og invitere igjen. Og når vi har hatt så store balkanartister på programmet så sier det seg selv at vi ønsker å beholde et høyt nivå i tiden fremover.

Festivalsjef Jørn Styve (t.v) sier formålet med festivalen er brobygging, hygge og læring av hverandres kultur.
Foto : Claudio Castello

“Vestlandsk” mangfoldighet

– Flesteparten av publikumsgåerne er folk med bakgrunn fra området eller andre balkaninteresserte nordmenn i nærområdene, særlig Voss og Bergensfolk. Så er det noen som kommer fra Oslo, andre byer i Norge, samt Sverige og forskjellige land, svarer han på spørsmålet om hvor mangfoldig festivalpublikummet er.

Miksen på programmet er også veldig viktig.

– Vi er opptatt at dette skal oppleves som inkluderende. Ikke som en ren serbisk, makedonsk eller bulgarsk fest, understreker han.

Krabater i sving

Inne på scenen forbereder kveldens aktør Erdogan Orkestar seg med lydsjekk. En gjeng småunger beveger seg lystige til brassbandmusikken. Styve mener dette også er en læringprosess for de minste.

– Tidligere i dag hadde bandet et verksted med barna, slik at de får lært seg andre måter å bruke et messinginstrument på, sier han mens han ser på ungene som danser rundt omkring bordet vi sitter i.

En sliten, men fattet Styve ser imidlertid også utfordringer i driften videre. For det koster flesk å invitere store artistnavn til det lille bygdesamfunnet.

– Vi er avhengige og takknemlige av både offentlige og private bidrag for å få dette til å gå. Konseptet er smalt rent kunstnerisk, men samtidig mener vi dette er noe som kan falle i enhvers smak. Å gå ned ambisjon og programkvalitet ser jeg ikke på som noe alternativ, avrunder han.