Klimaspørsmål utfordres på teaterscenen

Giedtine (som betyr reingjerde) – hvem eier vinden? Forestillingen er en tilrettelagt tolkning av fortellingen om den kinesiske krittringen av Li Qianfu/Klabund som også ble brukt av det politiske teatrets far Bertolt Brecht i sin tid. Sentralt i forestillingen står menneskets urgamle slektskap med dyrene og rettferdighet for den svake og ubeskyttede fremtiden på jorden.
Bodø europeisk kulturhovedstad 2024 og Åarjelhsaemien Teatere har signert avtalen for teatertriologien "Biegke Biehteme – Hvem eier vinden?" I forestillingene møter arktisk mytologi samiske myter. Med dette skal samisk drama nå ut til et større publikum fremover mot 2024 og løfte det samiske perspektivet på høyaktuelle temaer innen klimaspørsmål der kjærligheten til en levende og fri natur står sterkt.
151Shares

Det grønne skiftet eller grønn kolonialisme? Det handler om perspektiv. Forestillingenes bakteppe er vindkraftutbygging og drivhuseffekten. Dette finner en ny dimensjon når arktisk mytologi møter sørsamisk bjørnmyte og den kinesiske sagaen om krittringen.

– En utrettelig søken etter energi og teknisk utvikling har resultert i klimaforandringer som setter samfunnets infrastrukturer på hårde prøver. Vitenskapen søker tekniske løsninger for å opprettholde levestandard og produksjon, samtidig som vi utnytter jordens siste urørte naturområder. Det er en fornyet søken etter antikkens perpetuum mobile – evighetsmaskinen. Vi har etablert et mantra som de folkevalgte politikerne og den profittsultne kapitalisten bruker over hele verden nå – det grønne skiftet, det grønne skiftet. Det er på høy tid også for det samiske folk å vise konsekvensene av det vi opplever som grønn kolonialisme, sier teatersjef Cecilia Persson.

Dette er et samarbeid mellom Åarjelhsaemien Teatere, Nordland Teater (Mo i Rana) og Turnéteatret i Trøndelag. De første to delene i trilogien produseres og spilles innenfor teatrenes respektive turnéområde, for deretter å komprimeres og forenes til en helhet som vises i en vandring gjennom Bodø, med premiere 14 januar 2024.

– Denne teater-trilogien er en av de store satsingene til Bodø2024, og gjennom denne avtalen med Sørsamisk Teater sikrer vi nå at prosjektet blir realisert fullt ut. Det er høyaktuelle samfunnsspørsmål som debatteres gjennom disse forestillingene, hvor man må ta stilling til vanskelige spørsmål rundt det grønne skiftet og hvordan det påvirker oss alle, men kanskje særlig samisk kultur og levesett. Vi i Bodø2024 gleder oss veldig til å fortsette samarbeidet og til å se resultatet av forestillingene i årene som kommer, sier direktør i Bodø2024 André Wallann Larsen.