Pangstart for Sumaya Jirde Alis dramatikerdebut

POET OG DRAMATIKER: Sumaya Jirde Ali har laget teaterstykket "Havet tar det det ikke gir", basert på hennes diktsamling “Når jeg ser havet, slokner lyset”.
Foto: Odd E. Nerbø/Forfatterkatalogen
Som samfunnsdebattant, poet, forfatter og redaktør har Sumaya Jirde Ali fått norske ører til å spisse seg. Nå har hun også fått teateranmeldernes respekt. Debutstykket, som skildrer en brutal flukt, har allerede høstet en femmer fra Bergens Avis.

Jirde Alis teaterstykke  “Havet tar det det ikke gir” omhandler etterdønningene av en brutal flukt. Stykket er en scenisk videreføring av Sumaya Jirde Alis diktsamling “Når jeg ser havet, slokner lyset”.

I en video publisert av Den Nationale Scene sier Jirde Ali:

– «Havet tar det det ikke gir» handler om Samira og hennes reise over Middelhavet til Bodø.

Det er til nettopp Bodø at Jirde Ali kom som liten jente.

– Jeg er ikke flyktning selv,  jeg kom til Norge i 2005 gjennom familiegjenforening. Pappa var flyktning, sier hun og legger til:

– Jeg har jobbet med og kjenner mange flyktninger. Alle disse vitnesbyrdene fra ekte mennesker gjorde at jeg ville skildre disse historiene først i diktform og nå som et drama.

“Jirde Ali gir stemme til de mange som satser alt på en ny tilværelse”

“Forfatter Sumaya Jirde Ali gir stemme til de mange som satser alt på en ny tilværelse, og trer inn i betente og komplekse tematikker med poetisk og politisk sprengkraft”, skriver Den Nationale Scene, og beskriver stykket videre:

“Samira husker lukten av saltvannet. Husker at hun fløt, og at hun ble reddet. Men sinnet er fremdeles på flukt. På trygg havn blir hun spurt om hva hun husker. Ingen spør om det hun ikke glemmer.”

Stykket hadde førpremiere i Bergens Dramatikkfestival 27. august, og skal vises på Den Nationale Scene i Oslo i November.

Bergens anmeldere er imponerte

Charlotte Myrbråten, anmelder fra Bergens Tidende, er en av flere som har blitt begeistret for stykket:

“Det er tydelig at Myrbråten har lest diktsamlingen som stykket er basert på. Hurra!”, skriver Sumaya Jirde Ali i et Facebook-innlegg.

Hun trekker frem følgende sitat fra Myrbråten:

“Jirde Ali har et direkte og ujålete språk, hun er ikke redd for å gå rett i materien. Dette er en manual for å dø – nevnes flere ganger på scenen.”

og:

“Venting er også et sentralt aspekt i teksten, og hvordan de som flykter ikke bare venter på å reise, venter på å komme frem, venter på å få plass, men også selv når det formelle er på plass befinner seg i en evig venteposisjon.”

En kraftfull skildring av brutal flukt

“Havet tar det det ikke gir” er en formleken, men visuelt enkel forestilling som gir teksten mye plass. “, skriver Olav Gorseth, fra Bergens Avis om Alis stykke, og triller en femmer.

Videre skriver anmelderen:

“Forestillingens og tekstenes styrke er nettopp denne nakne nøkternheten, både i ordene og i formidlingen på scenen. De kraftfulle tekstene til Jirde Ali åpner det ufattelige i den totale usikkerheten og ekstreme risikoen på reisen langs den dødelige flyktningruten.”