
Foto: Fotografiens Hus
- Skeiv Verden vil stå for opp for flerkulturelle skeive - 18.05.2025
- Integreringsparadokset slår til - 17.05.2025
- Foreldre for lite involverte i skole-hjem-samarbeidet - 16.05.2025
Utstillingen MEMORIES IN/BETWEEN utfordrer betrakteren til å konfrontere hvordan personlige historier formes, forandres og overlever gjennom generasjoner, og hvordan vi navigerer i grenselandet mellom fortid og nåtid.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Norske Fagfotografers Fond, Bergen Kommune, Nofofo, Fritt Ord og Trafo.
Fotograf Joanna Chia-yu Lin utforsker minner og generasjonstraumer i sitt prosjekt Family Album, som er en del av hennes pågående arbeid As the Crow Flies. Fotoprosjektet undersøker skiftende identiteter mellom steder og generasjoner, og hvordan vi forholder oss til begrepet hjem.

Speiler kvinnens rolle
Lin er født i Taiwan og bosatt i Oslo. Hun benytter seg av familiens mest intime rom som motiv – sminkebordene til hennes mormor, farmor og mor – for å speile kvinnens rolle i familien og de tause forventningene som overlever gjennom generasjonene.
– Jeg undersøker hvordan personlige minner formes av de usagte historiene som ligger mellom oss. Gjennom å dekonstruere og rekonstruere private rom prøver jeg å forstå hvordan minner bevares, transformeres eller motstår tidens påkjenninger, sier Lin i en pressemelding.
Kartlegger familiens migrasjon
Siavash Kheirkhah, som er født i Iran, og bosatt i Bergen, undersøker forholdet mellom bilder, minner og fravær i sitt prosjekt Tapt minnesmerke. Gjennom et utvalg av familiens fotografier, sammenstilt med elementet vann, utforsker han hvordan vi forholder oss til fortiden og minner.

Hans prosjekt omfatter bilder fra hans families reise og migrasjon under Iran-Irak-krigen, og gir et visuelt uttrykk for søken etter hjem og tilhørighet.
– Vann har alltid vært et symbol på både renselse og ødeleggelse, og i mitt arbeid speiler det hvordan vi forsøker å forstå fortiden, selv om vi aldri helt kan nå den. Bilder representerer ikke bare hva vi ser, men også hva vi ikke kan nå – de bærer på en evig lengsel etter å fange det uoppnåelige, sier Kheirkhah.
Hverdagslige øyeblikk fra Pakistan
Sakib Saboor utforsker hvordan minner og steder sameksisterer i Flettede Minner, et fotografisk prosjekt som benytter flereksponeringsteknikken på 35mm film.

Saboor begynte prosjektet med en tilfeldig dobbelteksponert filmrull, som førte til uventede visuelle kombinasjoner.
Hans bilder, som dokumenterer hverdagslige øyeblikk fra både Norge og Pakistan, skaper abstrakte visuelle komposisjoner som speiler identitetens kompleksitet. Gjennom bruken av gjennomsiktige materialer og det evige spørsmålet om hvordan minner utvikles og forandres, inviterer han betrakteren til å reflektere over sin egen forhold til tilhørighet og selvforståelse.
– Hver eksponering bærer på et lag av minnet som ikke nødvendigvis er synlig ved første øyekast. Slik er også identiteten vår – et nettverk av lag som ikke alltid er åpenbare. Jeg er opptatt av hvordan minner endrer seg, gjemmer seg og til tider forvitrer men likevel forblir en del av oss. Identitet blir her et slags visuelt puslespill, der hvert lag er et spor av noe tidligere, noe ufullstendig, men ekte, sier Saboor.