
Foto: Karstein Grønnesby
- Oslo-skole låner tradisjonsmusiker - 23.10.2025
- Forfatter vil ha en ærlig samtale om integrering - 22.10.2025
- Forskning: Ikke-hvite kunstnere fortsatt underrepresenterte - 20.10.2025
Orkesteret er en gjeng på 28 elever i alderen 10-12 år fra Tøyen skole, som øver sammen hver onsdag og har konserter hvert semester.
Orkesteret spiller vanligvis etter blåkopier og har et variert repertoar av klassisk musikk, vestlig folkemusikk og filmmusikk.
Sammen med Safaa lærte elevene ulike teknikker og rytmer gjennom lytting og imitasjon.
– Han tok oss med rett inn i kjernen av den arabiske musikkulturen, og barna opplevde umiddelbar mestring og musikkglede. Det var utrolig å oppleve hvordan vi som deltok så raskt fant en felles puls og delte en stor musikalsk opplevelse. Det var store smil og mye latter. Safaa har en helt egen måte å møte barna på, med mye humor og tøysing som barna elsker, men samtidig et dypt alvor rundt det han formidler, sier Siri Kvambe, daglig leder i Samspill International Music Network, til Utrop.
Læring og kreativitet
Al-Saadi er en irakiskfødt komponist, arrangør og multi-instrumentalist, som bor og jobber i Oslo.
For ham hadde prosjektet noen helt særegne og betydningsfulle øyeblikk.
– Barna deltok i en musikalsk samling som kombinerte både læring og kreativ utfoldelse.
Selv om jeg har arbeidet med denne typen aktiviteter i mange år, var dette spesielt. Det tok utgangspunkt i en musikalsk arv med dype historiske røtter, sier han til Utrop.
Han mener det mest verdifulle var å la barna møte en kunstnerisk utfordring.
– Ikke med mål om å vinne, men for å lære at naturen selv har musikk, også hos dyrene. Å se barnas reaksjoner når læreren deres viste rytmene gjennom bevegelser inspirert av dyr, var en fantastisk opplevelse.
Vuggesang
I løpet av samlingen lærte barna én eller to orientalske skalaer, og mange av de yngste –
under ti år – opplevde gleden ved å se resultatet av egen innsats.
– Barna på Tøyen har mange ulike kulturelle bakgrunner, og det er viktig for dem å møte musikere fra flere kulturer, sier Kjersti Brander, fiolin- og bratsjlærer og dirigent i Oslo kulturskole.
Samlingen ble avrundet med å spille gjennom et stykke som Safaa har komponert sammen med broren sin, vuggesangen Nem-Nem.
– Sangen er et vakkert stykke som orkesteret kommer til å jobbe videre med, og vi håper vi kan invitere Safaa tilbake til å spille med oss igjen.






