Utlendinger nektet fast mobilabonnement

(Innenriks) Drøyt 5.000 personer ble i fjor nektet å få fastabonnement i Telenor Mobil. For utlendinger og nordmenn med innvandrerbakgrunn kreves det kredittopplysninger minst tre år tilbake før de kan komme i betraktning.

– Vi behandler alle utlendinger likt, enten de er afghanere eller svensker, sier informasjonsdirektør Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil til Adresseavisen.

Den afghanske legen Abdul Rashid Popal, som har oppholdstillatelse i Norge og arbeider som lærer og tolk i Bjugn og Trondheim, reagerte skarpt da han etter mye om og men fikk avslag på søknaden om fastabonnement i Telenor Mobil.

– Dette er hverdagsrasisme, sier han til Adresseavisen og får støtte av flyktningkonsulent Bente Næss i Bjugn.

Men beskyldningene om rasisme tar Telenor Mobil sterk avstand fra.

– Avslaget skyldes at vi krever kredittopplysninger minst tre år tilbake før utlendinger kommer i betraktning, sier Tuman Johnsen.