Vil ikke gjøre spesiell markedsføring overfor innvandrere

- Innvandrere er en sammensatt kundegruppe, og i all vår kundebehandling tar vi hensyn til kundens livssituasjon og betjener vedkommende ut i fra den. Det betyr at vi heller ikke driver noen spesiell markedsføring overfor innvandrere. Vi tar kontakt med disse kundene på lik linje med andre kundegrupper, etter bestemte kriterier, sier avdelingsbanksjef i DnB NOR Terje Nansen.

– Vi ønsker å se på hvilke muligheter som finnes i kundemassen, og hvis vi setter kundene våre i båser, vil det legge begrensninger på kundebehandlingen vår, sier han til Sparebankbladet nr 9.

– På et generelt grunnlag mener jeg at vi har et veldig godt forhold til innvandrerne, og vår oppfatning er at deler av innvandrerbefolkningen er en veldig ressurssterk gruppe. De er flinke til å stå på og er ikke kjennetegnet ved å ha noen 8 til 4- innstilling. Mange av innvandrerne er derfor interessante kunder for oss, sier Nansen.

Dyrt for innvandrere
Det er dyrt å overføre penger til utviklingsland fra Norske banker. Hvis man for eksempel er kunde i Nordea, vil det koste 210 kroner dersom man har tilgang til Internett og 300 kroner dersom man henvender seg i skranken – altså henholdsvis 21 prosent og 30 prosent av de 1 000 kronene. Banken kan ikke si med sikkerhet når pengene kommer fram. Det vil vanligvis ta under en uke, men kan ta opp mot tre uker. Dersom det haster, tar banken hele 55 prosent av tusenlappen i gebyr.

Dersom man benytter seg av Western Union kan man sende de 1 000 kronene mot en kommisjon på 150 kroner. Fordelen er at pengene kan hentes umiddelbart og at mottakeren ikke behøver å ha noen bankkonto, men kan hente pengene hos en hvilken som helst av Western Unions 2 400 agenter i Pakistan, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB)

Når man tar hensyn til både gebyrene og vekslingskursen, vil mottakeren i Pakistan i beste fall sitte igjen med tilsvarende 816 kroner av den opprinnelige tusenlappen.