Bakgrunn ikke avgjørende for skoleprestasjoner

Forskning viser at familiestrukturen er mer avgjørende for om en tenåring gjør det bra på skolen, enn om familien har innvandrerbakgrunn.
Thu Strande
Latest posts by Thu Strande (see all)

Jon Lauglo er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, og har ledet forskningsarbeidet. Undersøkelsen er basert på tall fra ca. 60 000 10. klassinger.

Resultatene viser at ungdommer som har foreldre som er samboere, hadde en snittkarakter som var 0.09 lavere enn ungdommer som hadde gifte foreldre. Det skriver avisen Vårt Land.

Justert for kjønn og utdanning
Ifølge Lauglo, var undersøkelsen justert for kjønn, foreldrene utdanningsnivå og deres bakgrunn.

– Vi finner at foreldrenes innvandrerbakgrunn har mindre å si for skoleprestasjonene enn familiestruktur. Men innvandrerfaktoren får langt mer oppmerksomhet i den politiske debatten. Det er jo et tankekors, sier han til avisen.