Foto: Scanstockphoto
Norske kommuner gir stort sett asylsøkerbarn det opplæringstilbudet de har krav på, men det er store forskjeller.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
Kommunekartleggingen tyder på at de aller fleste asylsøkerbarn i grunnskolealder får grunnskoleopplæring, og at de blir skrevet inn i skolen relativt raskt etter ankomst til mottak og omsorgssentre. Kartleggingen viser også at det er relativt store forskjeller mellom kommunene når det gjelder organisering av opplæringen for asylsøkerbarn, skriver forskning.no.
– Antall asylsøkere registrert i grunnskolens informasjonssystem tilsvarer omtrent antall barn bosatt på mottak og omsorgssentre. Det kan imidlertid se ut som om dekningen er noe lavere for asylsøkere i ungdomsskolealder enn for asylsøkere i barneskolealder, sier NOVA-forsker Mira Aaboen Sletten til forskning.no.
Få med SFO-tilgang
Flesteparten av kommunene (47 av 72) har asylsøkerelever som deltar i det ordinære leksehjelptilbudet, men bare 8 kommuner oppgir at alle som trenger særskilt støtte, får det.
Asylsøkerbarn i ordinære mottak har i all hovedsak ikke tilgang til SFO og følgelig ikke til leksehjelpen som foregår der.
– Nesten alle mottaksansatte som ble intervjuet, påpekte hvor uheldig det var at asylsøkerbarn i “SFO-alder” ikke fikk tilgang til SFO som en kilde til språkopplæring og integrering, skriver forskerne.
Lang vei til videregående
I 16 av 17 fylker som deltok i undersøkelsen, kan asylsøkere med kompetanse tilsvarende norsk grunnskole få plass i videregående opplæring etter søknad.
– Selv om mange fylker åpner for inntak, kan veien til videregående opplæring være lang for mange asylsøkere, påpekte Sletten overfor forskning.no.