- Indisk importforbud for «Sataniske vers» opphevet - 08.11.2024
- EU-kommissær åpen for tanken om asylbehandling i tredjeland - 08.11.2024
- Fengselsstraff for nazihilsen i Australia - 08.11.2024
– Én av fem tredjeklassinger i Oslo-skolen er nå under kritisk grense i lesing. Risikoen for at de opplever manglende mestring og slutter å rekke opp hånden i klasserommet er veldig stor. Dette er tall som bør være interessante for Inga Marte Thorkildsen. Hun har en plikt til å følge opp og gi intensivopplæring til disse elevene, sier skolepolitisk talsperson Mathilde Tybring-Gjedde i Høyre til Dagbladet.
Oslo Høyres Øystein Sundelin krever at skolebyråden nå må følge opp økningen i antall elever under kritisk grense, og peker på at trenden var positiv da Høyre styrte i hovedstaden.
– Thorkildsens ideologi er at kunnskap ikke er det viktigste i skolen. For Høyre er lesing, skriving og regning det aller viktigste. Du må ha det på plass, skal du komme deg noe sted videre, sier han.
Thorkildsen avviser kritikken og sier at byrådet har som satsingsområde å løfte de svakeste elevene i Oslo-skolen.
– Hver eneste elev som ligger under kritisk grense på kartleggingsprøvene skal ha oppfølging og hjelp helt til de har knekt kodene, enten det gjelder lesing, regning eller skriving, skriver hun i en epost til avisen.