Oppsporer utenlandske bilturister på Norgesbesøk

Utenlandske bilførere som ikke har betalt inn i det norske autopass-systemet kan ende opp med en stor regning etter endt Norgesferie. Her fra grenseovergangen på Svinesund, et av de hyppigst brukte innfartene inn i Norge.
Foto: Wikimedia Commons
Tusenvis av utenlandske bilførere kjører ut av landet etter å ha passert, og ikke betalt på norske bomstasjoner. Regningen som sendes hjem svir på pungen og går rett inn i innkrevingsselskapet Euro Parking Collections bankkonto.

London-baserte Euro Parking Collection (EPC) spesialisert seg på innkreving av bompenger og parkeringsbøter over landegrensene. Fjorårets regnskap viser at selskapet har fått hånd om et lukrativt marked, og slappe utenlandsturister utgjør mesteparten av de innkrevede midler, skriver Aftenposten.

Regnskapet viser at EPC omsatte i fjor for 36,4 millioner kroner. Resultatet før skatt var på 14,7 millioner kroner, en resultatmargin på rundt 40 prosent. Aksjonærene, som stort sett er svenske og norske investorer, kunne bevilge seg et utbytte på totalt ca. åtte millioner kroner.

– Om vi tar oss for godt betalt? Vel, vi mener at den tjenester vi tilbyr er verdt pengene våre kunder betaler, sier direktør Stuart Hendry i Euro Parking Collection til Aftenposten.

– Tapte inntekter var alternativet

For noen år siden, da manuelle bomstasjoner ble erstattet med autopass-systemet, fikk norske pengebomselskaper problemer med å spore opp bilister med kjøretøy registrert utenfor Skandinavia.

Slik oppsto markedet for selskaper som spesialiserte seg på å lete opp bileierne i nasjonale registre rundt omkring i Europa. Statens Vegvesen inngikk den første avtalen med EPC i 2007. I år ble avtalen fornyet, etter en ordinær anbudskonkurranse der EPC kom med det billigste tilbudet.

– Om prisen var “for” høy er vanskelig å vurdere, spesielt siden pengeinnkreving over landegrenser er et forholdsvis nytt marked. Alternativet ville ha vært bare å avskrive utenlandske passeringer, noe som ville ført til tapte inntekter, påpeker Jonas Wang i Statens Vegvesen til Aftenposten.