Arbeidsinnvandrere dro hjem til jul: Mistet jobben i Norge

Marius og Artur jobbet i det private selskapet Unibuss. Illustrasjonsfoto.
Foto: Chris Yarzab/Flickr
Bare et par dager før avreise fikk Marius og Artur melding om at karantenetiden i Norge etter hjemreise ville regnes som ulegitimert fravær.

Utrop har gitt kildene nye navn for å beskytte deres identitet.

Marius og Artur jobber i selskapet Unibuss AS, som er et av landets største busselskaper,  og kjører rutebuss i Oslo, Akershus, Oppland og Vestfold.

I de få feriene de får, reiser de til hjemlandet for å besøke familien sin. Denne julen gikk det ikke like bra.

Ble nektet å møte familien

Marius kjører buss fulltid i Norge og sender penger hjem for å brødfø sine to barn på åtte og fem år.

– Jeg hadde ikke sett barna mine på seks måneder. Det er veldig viktig for meg å besøke dem.

For å være på den sikre siden søkte Marius ferie allerede i september og bestilte reisen hjem i november. Turen var planlagt til 20. desember, men fire dager før avreise fikk han og de andre ansatte en melding fra ledelsen.

Dette er meldingen Unibuss’ ansatte fikk dager før avreise. Foto: Privat.

– Jeg synes dette var både urettferdig og respektløst. Det var for sent å avbestille reisen. Jeg tenkte at jeg heller fikk prøve å komme hjem tidligere så jeg kunne begynne karantenen så tidlig som mulig.

Artur har ikke egne barn, men han mistet sin far sommeren 2020. For ham var det viktig å dra hjem for å ta vare på sin sørgende mor.

– Moren min ringte meg og sa hun var ensom og syk. Jeg hadde lovet henne å komme på besøk.

Følger gjeldende regelverk

Unibuss mener informasjonen om reising og innreisekarantene ble formidlet allerede tidlig i november og at de følger reglene satt av myndighetene.

– Innreisekarantene gir ikke rett til gyldig fravær. Denne informasjonen har vi videreformidlet og repetert til våre ansatte. Vi kjenner oss ikke igjen i at det var formulert som noen trussel, men opplever at det er viktig å være tydelig og unngå misforståelser, sier Unibuss’ kommunikasjonssjef, Emilie Mejlænder.

Hun har allikevel forståelse for at meldingen kan ha kommet brått på dersom man ikke har fått med seg informasjonen før sent i desember.

– At det kan være misforståelser og problemer med kommunikasjonen er mulig.

Mejlænder påpeker allikevel at Unibuss i dette tilfellet opplever å ha vært svært tydelige. 

Sykemelding ikke gyldig

Da Marius var hjemme med barna fikk han problemer med ryggen og måtte utsette hjemreisen. Han fikk sykemelding fra en lokal lege.

Da han var tilbake i Norge fikk han inntrykk av at sjefene trodde sykemeldingen var et forsøk på svindel. Han måtte vente over en måned på svar fra dem.

– Jeg sjekket mailen min hver dag, men fikk ikke svar. Første uken hjemme gikk jeg ned seks kilo. Det var min dårligste tid i norge. Jeg synes ikke jeg har gjort noen feil, jeg jukser ikke!

Selv om han fortsatt var dårlig i ryggen måtte Marius etter hvert dra på jobb. Han hadde ikke råd til å være hjemme uten sykepenger.

– Jeg spiser smertestillende og drar på jobb.

Da han ringte sjefen og spurte om status på sykemeldingen i februar, fikk han beskjed om at de ikke hadde gjort noe som helst med den. De mente den ikke var gyldig og at sykefraværet og karantenen etter utenlandsreisen var ulegitimert fravær.

Fravær grunn til oppsigelse

Artur og Marius mottok i februar en oppsigelse fra Unibuss.

– De sa de har 1800 ansatte i selskapet, og ikke kunne gi alle en ekstra sjanse. De sa det var dumt at vi reiste og ikke kom tidligere hjem. Jeg prøvde å beklage og forklare meg, men de ville ikke høre, sier Marius.

Nå vet de ikke hva de skal gjøre. Begge er avhengige av inntekten for å betale for leilighet i Norge og familie i hjemlandet.

– Jeg prøvde å dra hjem tidligere, men hadde ikke mulighet fordi det ikke var plass på båten, forklarer Artur. Han synes det er dårlig av Unibuss å ta fra ham og Marius jobben.

– De behandler oss dessverre dårlig.

Norsk sykemelding gyldig

Det Marius synes er verst med oppsigelsen er at Unibuss ikke tar sykemeldingen hans seriøst. Han forteller at en kollega av ham er i samme situasjon som han, bare med norsk sykemelding.

– Min kollega hadde problemer med armen. Han fikk sykemelding fra en norsk lege i januar. Han mistet ikke jobben selv om han var i samme situasjon som meg og også hadde også vært hjemme i julen.

Han forstår ikke hvorfor norsk sykemelding er mer verdt.

– Det er diskriminering.

Marius forteller at situasjonen gir ham mye stress og at han ikke klarer ikke å fokusere på jobb.

– Jeg kjører buss og har stort ansvar for trafikk og passasjerer, men hva slags sjåfør har 100% fokus hvis han tenker på oppsigelse og urettferdighet?

Mejlænder refererer til gjeldende regelverk:

– Jeg kjenner ikke til enkeltsakene, men når det gjelder sykemelding og rett til sykepenger følger Unibuss til enhver tid gjeldende regelverk, i dette tilfelle satt av NAV. Det er for eksempel ulike regler avhengig av om man reiser innenfor eller utenfor EØS-land.

“SelfService” eller mangel på service?

Utrop har snakket med en kollega av Marius og Artur som har bestemt seg å slutte på jobben i Unibuss på eget initiativ. Simon mener selskapet ikke respekterer sine ansatte.

– Jeg fikk problemer med ledelsen da jeg var på ferie i Sverige i fjor sommer.

Mens Simon var i Sverige endret sonen seg til rød sone og han måtte i karantene da han kom hjem.

– Jeg ringte og forklarte situasjonen og fikk sykemelding, men de nektet å betale meg. De mente sonen var rød da jeg dro, noe jeg kan dokumentere at ikke var tilfelle! Allikevel vil de ikke høre. De sa jeg måtte bruke ferien min på karantene.

Han skylder noe av problemene på selskapets nye systemer.

– For å kommunisere med sjefene må vi logge oss inn på systemet “SelfService” og komme oss gjennom et digitalt system. Vi har ikke mulighet til å ringe noen og snakke om noe er galt. Man kan gjøre feil eller skrive feil og da går det ikke. Dette er veldig dårlig behandling av arbeiderne.

Kommunikasjonssjef Mejlænder forstår at dette kan være vanskelig for noen.

– Det er ikke alltid alle får med seg informasjonen på våre interne kanaler, men det finnes opplæringsmuligheter hvis det er noe man ikke forstår.

Fra Norgesbuss til Unibuss

Simon tror problemene kom med konverteringen til Unibuss.

– Jeg var fornøyd ansatt i Norgesbuss i 17 år, men etter det ble Unibuss er alle sammen forbanna. Vi får ikke penger når vi er sykemeldt og vi får ikke styre våre egne ferier.

Når har han søkt ny jobb.

– Det handler ikke bare om penger, men om behandling. Hvordan de har behandlet meg, Marius, Artur og mange andre er ikke greit.

– Selskapet er mafia.