Ap vil ha alternative metoder til norskopplæring

Vi kan ikke velge oss bort fra flerkultur, men faktisk gi de som kommer utenfra muligheter, sier Ap-politiker Helga Pedersen.
Foto: Bernt Sønvisen
Valg 2013: Arbeiderpartiet ønsker å endre dagens norskopplæring. 

Tirsdag 12.februar presenterer Helga Pedersen Arbeiderpartiets nye partiprogram. Der foreslår Ap å endre dagens norskopplæring. I det nye programforslaget foreslår Ap at dagens norskopplæring blir mer differensiert og tilpasset den enkeltes behov. Videre foreslås det å legge til rette for alternative læringsmetoder til teori og tavleundervisning. Det understrekes at dette bør særlig gjelde for de som er analfabeter eller har lite skolegang i utgangspunktet.

– Vi mener at de som kommer til Norge har et ulikt utgangspunkt for å lære seg norsk. Noen av flyktningene er analfabeter, mens andre har doktorgrad. Derfor mener vi at norskopplæringen må i mye større grad være tilpasset elevene, sier Pedersten til Utrop

Egenerfaring
– Dette er noe jeg selv har lært meg og strevd med, da jeg lærte samisk. I den samiske språkopplæringen har man i mye større grad brukt naturen som læringsarena og ballspill. I tillegg har man oftere brukt sosiale situasjoner for å kunne lære seg et muntlig språk, og ikke kun grammatisk og teoretisk, som det er på skolen i dag, forklarer Pedersen.

Norskopplæringen må i mye større grad være tilpasset elevene.

Hvordan skiller Ap sitt nye forslag seg fra dagens praksis?

– Vi har fått tilbakemeldinger på at det er veldig mye bra med dagens norskopplæring. Og ikke minst at det er mange dedikerte lærere rundt om i landet. Men vi mener at det er viktig at vi tar i bruk et større mangfold med metoder, også i skolen. For eksempel ved å ta i bruk ny teknologi, digitale læremidler i skolen generelt, men spesielt norskopplæringen.

Må tenke nytt
Pedersen sier at utgangspunktet til det nye forslaget Ap fremmer, er at flyktninger som kommer til Norge har rett på norskopplæring. Derfor må mangfoldet av metoder komme alle til gode, uansett hvem som utøver undervisningen. På spørsmålet om hvordan det nye forslaget skal finansieres, svarer hun at utgiftene vil ikke være så mye større.

– Det trengs ikke nødvendigvis å koste mye mer enn dagens praksis. Men det vil være nødvending å ta høyde for å bruke og utvikle nye pedagogiske metoder, understreker Pedersen.