- – Ukrainernes kompetanse må komme til nytte - 15.10.2024
- Jenteprisen gikk til Iman Meskini - 14.10.2024
- Ny Fett-redaktør vil skrive om etniske minoriteter - 14.10.2024
NHO Transport, Norges Lastebileier-Forbund og Nettbuss Travel, som er organisert i Spekter, beskriver en utvikling hvor de har gått fra 250 til 80 turbusser i løpet av få år.
De to organisasjonene som mener at kabotasje og sosial dumping ikke er problematisk, organiserer i hovedsak transportbestillerne, og er de som potensielt sparer penger på lave priser.
– Hvis Virke virkelig er redd for en minstelønn på 144 kr/time, og mener det utgjør uforholdsmessig regulering av næringen, er vel det et ganske sterkt uttrykk for at sosial dumping absolutt er tilstedeværende i turbilmarkedet, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.
Han mener Virke i stedet for å skyve fra seg ansvaret på vegne av sine medlemsbedrifter, bør bidra til at reiselivsbransjen begynner å sette krav til transporten de bestiller.
–At reiselivsnæringen er avhengig av billig transport, er ikke et godt argument for å godta sosial dumping, heller ikke leilighetsvis, fortsetter Furøy.
Kartlegger forholdene
Når det gjelder dokumentasjon av de arbeidsvilkår våre medlemmer melder inn om, har FAFO og TØI i et forprosjekt beskrevet utfordringene. Begge er i gang med hovedprosjektet Arbeidspakke 4 på oppdrag fra Arbeidsdepartementet, som blant annet skal kartlegge lønnsforholdene.
– Utfordringen med å få frem reelle tall på dette problemet, er imidlertid at det er de som har noe å tjene på at problemet ikke kommer fram i lyset, som også sitter på tallene, avslutter Furøy.