– Smakløs skoleoppgave

Skoleoppgaven til Hist-studenter var illustrert med fem toppløse afrikanske kvinner med lenker rundt halsen.
Foto: Skjermdump/adressa.no
«Til det hemmelige slavetorget utenfor Tangere har det nettopp ankommet fem ny-innfangne piker fra Sudan.» Slik begynner statistikkoppgaven som er illustrert med fem toppløse afrikanske kvinner med lenker rundt halsen.
0Shares
Latest posts by Koubang Mbilase Enyam (see all)

– Oppgaven er rasistisk og kvinneforaktende, sier NTNU-forsker Stine Helena Bang Svendsen ved institutt for tverrfaglige studier til Adressavisa.

Kompendiet har vært i bruk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (Hist) siden 1997. Svendsen mener det er ille at oppgaven har vært på trykk i nesten 20 år uten at verken professorer eller studenter har reagert.

– Det er forskrekkende og sjokkerende og viser hvor lite kunnskap folk har om rasisme. Veldig mange synes hverdagsrasisme er greit, og rasisme overlever på grunn av at folk gir blaffen, sier Svendsen, som krever at Hist trekker kompendiet fra pensumlista.

– Smakløst
Hun får støtte av Rune Berglund Steen, leder for Antirasistisk senter.

– Jeg blir helt satt ut av slikt som dette. Det er noe av det mest ukloke jeg har sett fra en skole. Å sprite opp en statistikkoppgave på denne måten er helt smakløst. Illustrasjonene i seg selv tilhører en annen tidsepoke, sier Steen.

 
Foto : Pressebilde Antirasistisk Senter

Han reagerer også på hvor lenge oppgaven har vært i bruk hos HiST.

– Oppgaven hadde kanskje vært småmorsom på 1870-tallet. At ingen ansatte ved Hist har reagert på denne usaklige oppgaven før er veldig merkelig. Neste oppgave burde kanskje handle om innsiktsløse lærere, sier Steen til Adresseavisen.

Vurderer å fjerne
Emneansvarlig for faget, Siri Drogset, vedgår at hun ikke bruker den i undervisningen sin, og åpner nå for å fjerne kompendiet fra listen over anbefalt litteratur for studentene.

– Såfremt det er administrativt mulig skal jeg snarest få fjernet det fra listen. Ulempen med dette vil være at mange må kjøpe dyrere litteratur til emnet, og vi vil gå glipp av mange hensiktsmessige oppgaver.

– Tilfeldig og ikke bevisst
Kompendiet er forfattet av tidligere HiST-ansatt Per Christian Kvande, som hevder at det ikke ligger en rasistisk motivasjon bak oppgaven.

Han legger til at ingen ble støtt av slavinneeksempelet da han skrev kompendiet.

– Jeg fikk aldri noen bemerkninger på det mens jeg jobbet. Men det er fritt frem for Hist å endre på kompendiet hvis det er ønskelig, sier Kvande.