SIAN holdt islamdemonstrasjon – så gikk støttespillerne på Kebab House

SIAN-støttespillere i Porsgrunn gikk på kebab-restaurant etter å ha demonstrert mot islam.
Foto: DI Media AS
SIAN-støttespillere gikk på kebab-restaurant i Porsgrunn etter å ha demonstrert mot islam.

Et bilde av folk med gule skjorter og teksten «Størst av alt er ytringsfriheten», foran en kebabsjappe har blitt en hit på sosiale medier.

Opprinnelig ble bildet, tatt utenfor Narvesen i Porsgrunn (se nedenfor), delt med teksten:

– Det gøyeste er er jo at demonstrantene dro rett bort og kjøpte kebab av muslimer etterpå.

Ifølge Varden spiste SIAN-aktivistene kebab på bildet som går viralt.

Eks-fotballspilleren og programleder i TV2, Mads Hansen, delte bildet med en humoristisk forkortelse på sin Instagram-konto:

SIANMSDEFMD (Stopp Islamiseringen Av Norge, Men Shawarmaen Deres Er Faen Meg Digg) koser seg med en rolig bab etter endt demonstasjon.

Kebab som yndlingsrett

Kjartan Mogen, leder av Verdipartiet, tidligere førstekandidat for partiet De kristne under kommunevalget i Skien, var en av dem.

– Men det var bare jeg som spiste kebab. De andre spiste pizza, sier Mogen til Varden.

Mogen var på Rådhusplassen i Porsgrunn for å støtte SIAN, sammen med meningsfeller utenfor kinoen, dit støttespillerne i følge Mogen var henvist av politiet.

– Etterpå gikk vi sammen bort på Oscars rett over gata. Jeg kjente en del av dem fra før, sier Mogen til Varden.

– Jeg liker kebab, jeg. Etter Bibelen kan du spise hva du vil, det viktige er ikke hva som kommer inn i munnen – men hva som kommer ut.

Ikke SIAN medlemmer 

Ifølge Lars Thorsen, leder i SIAN, er ikke aktivistene i gule skjorter medlemmer i SIAN.

Personene på bildet tilhører “Gule skjorter for ytringsfrihet”. Ingen av de avbildede deltok på SIAN markeringen. De var publikum. Å spise på en restaurant som også serverer kebab er faktisk mulig, også dersom man er motstander av islamiseringen av Norge, skriver han på Utrops Facebook-side.

Hverken kulturelt eller religiøst?

Over 25.000 har sett instagramposten, men enkelte av Hansens følgere tok til motmæle: Kebab er ikke spesielt muslimsk, bare en matrett fra Midt-Østen.

Forfatter og medieviter John Færseth sier seg enig i sistnevnte:

Kebab i Norge forbindes jo med Midt-Østen og “muslimsk kultur”, selv om den egentlig er en internasjonal matrett, og en av de typiske rettene i det kristne Hellas.

Forfatter og medieviter John Færseth sier det er opp til kebabrestaurantene om de vil servere SIAN.

Færseth tenker det er opp til severingsstedene hvordan de vil håndtere situasjonen, slik den er fremstilt på sosiale medier.

Jeg ser motsetningsforholdet i å servere folk som hevder at man ikke burde vært i Norge. Her tenker jeg det er restaurantens valg hvem de vil betjene, og at vi som samfunn ikke skal legge opp føringer på hvordan de skal gå frem i en slik situasjon.

Ja til mat, nei til kultur

Samfunnsdebattant og leder Senter for sekulær integrering (SSI), Shakeel Rehman, ser også kulturkompleksiteten i et flerkulturelt sammfunn.

En kan like mat fra ulike kulturer selv om man føler seg truet av religionen til en annen grupper eller kultur.
Rehman ser ingen automatikk i å være mot islam og mislike mat som forbindes med majoritetsmuslimske land.
SIAN mener at at islam er en trussel, og sprer fordommer om muslimer ved å generalisere. Det trenger ikke å ha den konsekvensen at de ikke spiser mat eller ikke omgås mennesker fra den kulturen eller religionen. Det trenger altså ikke å bety at de avviser all kontakt med den gruppen, sier Rehman.

Ser et paradoks

Førsteamanuensis ved Oslomet, Lars Gule, sier man kan selvsagt like noe fra en kultur man generelt ikke er begeistret for.
Førsteamanuensis ved OsloMet, Lars Gule, ser det som paradoksalt at SIAN-aktivistene dro på kebabrestaurant
Foto : Oscar Tawil Vitry
Gule ser samtidig et imidlertid paradoks med at SIAN-støttespillere dro til en kebabrestaurant.
Spesielt kan man ha dette i tankene når man har en fremmedfiendtlig, og ikke bare islamofobisk tilnærming til Midtøsten. Da er det vanskelig å forstå at det er noe som helst man vil like fra innvandrerkulturen. Og så er det merkelig å være mot innvandring, men likevel for det innvandrere gjør, som å lage god mat.

Kebab kontra islam-motstand

Kulturkomplekse eksempler mellom islam-motstandere på ytre høyre og kebab, og oppfatningen av kebab som “muslimsk” finnes det flere eksempler på.
For fem år siden førte kebabspising til krangling i borgervernsgruppen “Soldiers Of Odin”, ifølge Morgenbladet.
En administrator postet en oppfordring på Facebook om å ikke spise muslimsk mat, for eksempel kebab, fordi «vi står ikke for dette som økonomisk handel med disse fører med seg».
En annen medlem i gruppen svarte:
Jeg er ganske så rasistisk, men detta var litt i drøyeste laget syns jeg. La nå for guds skyld folk få lov til å spise det de vil.
Også i Frankrike erklærte Robert Menard, daværende ordfører i den sørfranske byen Bèziers høsten 2015 at han ikke tolererer flere kebabrestauranter i sin by. I et utsagn skal han sagt at kebab er imot “den fransk-jødiske tradisjonen i landet”, ifølge The Washington Post.

– Når det er altfor mange immigranter i et land, så er det for mange immigranter. På et punkt, i restaurantbransjen, synes jeg for mye kebab er for mye, skal han ha sagt under et TV-program kalt Envoyé Spécial.

Ifølge nettstedet Morocco World News har han gitt uttrykk for sterk skepsis til både innvandrere og kebab på Twitter. “Jeg antar at jeg ikke vil at #Bèziers skal bli #kebab-hovedstaden. Disse forretningene har ingenting med kulturen vår å gjøre!”