![gharahkhani-8mars.bmp](https://www.utrop.no/wp-content/uploads/2022/03/New-Bitmap-Image-2.bmp)
- Sett av over to millioner på to døgn: – Historisk - 14.07.2024
- Fernandez blir Easees nye toppleder - 13.07.2024
- Haitam tar gjenvalg - 13.07.2024
Arne-kampanjen har som formål å synliggjøre kjønnsulikhet i toppstillinger i Norge. Fra før av har eks-statsminister Erna Solberg skiftet navn til “Arne” på LinkedIn.
Kampanjen har bakgrunn fra serien “Lykkeland” hvor hovedpersonen “Anna” endrer navnet sitt til “Arne” for å få en jobb som økonom i Oljedirektoratet. Trikset fungerte, og Anna fikk jobben.
Arne-kampanjen fremhever at vi må gå aktivt til verks for å fremme likestilling i arbeidslivet.
Stortingspresident Masud Gharahkhani fulgte opp på kvinnedagen med å skifte til kvinnenavnet “Anne” på LinkedIn.
– Frihet, demokrati, ytringsfrihet og likestilling er viktige norske verdier. Dette gjør at vi bor i et av verdens beste land. Selv om vi har kommet langt i Norge, så vet vi at navn og kjønn fortsatt påvirker de mulighetene man får i arbeidslivet. Dette vet en tidligere radiograf og ansatt i helsevesenet, skriver han på sin Facebook-side.