Integrering som smaker godt

Her gir professor Nils Høgevold eksempler på hvordan gode kunderelasjoner kan bygges opp.
Foto: Live Sørdal
Denne høsten holdt Kristiania en gratis workshop for en sosial entreprenørbedrift som «sandwicher» nye nordmenn inn i arbeidslivet.

Workshoppen om salg og kundebehandling for Sandwich Brothers og Sorbet Sisters i forbindelse med åpningen av en ny kafé på Glassmagasinet, ifølge høgskolen Kristiania.

Selskapet produserer og selger økologisk sandwich og pinneis til privat- og bedriftsmarkedet og tilbyr arbeidspraksis og nettverk for ansatte med bakgrunn fra blant annet Syria, Somalia og Etiopia.

Nils Høgevold, professor ved institutt for markedsføring ved Kristiania, sa ja da de to bedriftene tok kontakt.

– Det er veldig lett å si ja til positive initiativ som dette. Både for Kristiania og meg personlig føltes det helt riktig å bidra. Det er en del av Kristianias samfunnsoppdrag å formidle kunnskap, sier han.

Gode råd under kurset

Live Sørdal jobber som Operations Manager hos Sandwich Brothers og Sorbet Sisters og var med på å arrangere workshoppen.

– Workshoppen med Høgevold ga oss en skikkelig pangstart når det gjelder hva som er viktig å tenke på i en salgssituasjon, og jeg tror virkelig at alle lærte masse, sier hun.

Tilbakemeldingene fra deltakerne var mange og positive. Sørdal forteller at deltagerne føler seg inspirerte, og at de ønsker å sette i gang med å teste teknikkene med det samme.

Sanaa Tamim var en av deltagerne på workshoppen. Etter arrangementet takket hun Høgevold for kurset.

– Vi lærte mange viktige ting, blant annet hvordan vi kan lykkes med å drive en god kafé, samt hvordan vi kan gi kundene best mulig service, sier Tamim.