Hjem Nyheter Nytt – Rabita-moskeen er ikke islamistisk

– Rabita-moskeen er ikke islamistisk

– Det finnes absolutt ting man kan kritisere Rabita-moskeen for. Men å gjøre moskeen til en representant for Det muslimske brorskap eller islamismen, slik Nettavisen har gjort i sin artikkelserie, er det altså ikke hold for i forskningen som har blitt gjort på moskeen, skriver forsker Olav Elgvin.
Foto: Pressefoto
Det skriver Olav Elgvin, postdoktor ved Universitetet i Bergen og førsteamanuensis II ved MF vitenskapelig høgskole.

– Som islamforsker har jeg vært i kontakt med Rabita-moskeen i rundt 15 år. Bildet Nettavisen tegner opp av at Rabita-moskeen representerer den islamistiske bevegelsen Det muslimske brorskap stemmer dårlig med både min egen og annen norsk forskning, skriver Elgvin i et debattinnlegg i Nettavisen.

– Det er ikke tvil om at Rabita er en verdikonservativ organisasjon, som har flere standpunkter som mange i det sekulære Norge ikke er enige i. Samtidig har Rabita i flere tiår vært opptatt av dialog og integrasjon i det norske samfunnet. Ved flere anledninger har de vært blant de moskeene som har gjort mest for å komme det norske samfunnet i møte, skriver han videre.

– På 2010-tallet var Rabita svært opptatt av å opprettholde dialogen med både myndigheter og andre trossamfunn. Rabita var såpass opptatt av dette at de til og med brøt ut av Islamsk Råd og var med på å danne Muslimsk Dialognettverk, fordi de mente at Islamsk Råd ikke lenger tok dialogen på alvor.

I dag er ledere fra Rabita blant annet involvert i dialog med homofile og skeive gjennom Muslimsk Dialognettverk og Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL).

– I doktorgraden min brukte jeg begrepet post-islamisme om både Rabita og et par andre moskeer. Det begrepet har også har blitt brukt av internasjonale islamforskere. Det er nemlig tilfelle, slik Kari Vogt skrev om i sin klassiske bok om moskeer i Norge, at flere av de som grunnla Rabita hadde bånd til Det muslimske brorskap. Men fra 1990-tallet og utover gikk sentrale ledere i Rabita videre fra islamismen; derav begrepet post-islamisme. Den prosessen kan man kanskje sammenligne med hvordan noen revolusjonære marxister har gått videre til å bli sosialdemokrater, skriver Elgvin.

– Det finnes absolutt ting man kan kritisere Rabita-moskeen for. Men å gjøre moskeen til en representant for Det muslimske brorskap eller islamismen, slik Nettavisen har gjort i sin artikkelserie, er det altså ikke hold for i forskningen som har blitt gjort på moskeen.