Arbeidsplassen som læringsarena

Fafo-notatet tar for seg seks prosjekter som har sett på hvordan arbeidsplassen kan bidra til en mer effektiv lærings- og integreringsprosess for minoritetsspråklige.

Bakgrunnen for prosjektene er en økende erkjennelse av at språk- og yrkesopplæring er vesentlige betingelser for integrering av innvandrere, og at slik opplæring i mange tilfeller foregår mest effektivt på arbeidsplassen. Evalueringen er basert på kvalitative intervjuer med deltakere, prosjektledere, arbeidsgivere, kurstilbydere og lærere i de ulike prosjektene.

Deltakerne i prosjektene gir klart uttrykk for at læring på arbeidsplassen gir et større utbytte enn klasseromundervisning alene, og at motivasjonen øker når deltakerne opplever at de får brukt kunnskapene.

Læringseffekten avhenger blant annet av at:

*det foretas en kartlegging av behov: både den enkeltes behov for kvalifisering, hva slags kvalifisering bedriftene mener innvandrerne har behov for, og hvilken kompetanse bedriften bør ha i møtet med innvandrere

*kvalifiseringsopplegget organiseres rundt arbeidsplassen og bruker arbeidsfellesskapet i læringsprosessen

*prosjektet forankres i hele organisasjonen

*det foretas en effektevaluering underveis

*brukerne har innflytelse på gjennomføringen.