– Barn kan språkstimuleres gjennom musikk og bevegelser

Med gitar, spesielt utvalgte sanger og utstrakt bruk av kroppsbevegelser, vil førskolelærer og musikkterapeut Åshild Lyby Andreassen gi minoritetsspråklige barn en ny form for norskopplæring.

Via Sentrum Helsestasjon i Moss vil tilbudet bli gitt til minoritetsbarn i alderen 3 til 6 år som ikke går i barnehage.

— Det er viktig at disse barna får et tilbud. Vi vet jo at noen begynner på skolen nesten uten å kunne noe norsk, sier Åshild Lyby Andreassen til Moss Avis.

Inspirasjon til denne musikkformen for språkstimulering har hun hentet fra Oslo hvor migrasjonspedagogen og musikkterapeuten for Helsfyr/Sinsen i sin tid innledet et samarbeid om å lære minoritetsspråklige barn norsk via musikk og bevegelse.

Mig.mus» som prosjektet populært kalles, har vært benyttet i ett år i Skredderåsen og Luenbakken barnehager i Moss.

– Barna liker dette, og jeg ser det virker. Barna skal kunne lære ved å se, høre og svare med bevegelser uten at man trenger å si noe. Ingen skal presses til å snakke. Dette er en form for språkstimulering som vi vet virker godt på alle barn, sier Åshild Lyby Andreassen.

Dersom responsen blir god, vil det hver mandag utover høsten og fram til jul bli arrangert to språkgrupper med plass til åtte barn i hver.

– Siden jeg er alene om å undervise, må barna ha med seg en av foreldrene sine, sier Åshild Lyby Andreassen.