Imamens flyklage

En imam som reiste med SAS føler seg diskriminert av selskapet. Klagen faller på sin egen urimelighet, og imamen må først sette seg inn i internasjonale regler for kabinebagasje, mener kommentaren.
Foto: digitalfoto.ch.vu
Faidel Soliman vil klage SAS for urettferdig behandling. Men først av alt vil jeg råde ham å lese internasjonale luftfartsregler før han går videre.
0Shares
Faidel Soliman, imam og direktør for den internasjonalt anerkjente organisasjonen Bridges Foundation, skulle for noen dager siden holde tale i en konferanse i Tromsø. Han ble imidlertid et helt døgn forsinket etter å ha blitt kastet ut av et SAS-fly fra Oslo i en episode han anser som ren og skjær diskriminering fra selskapets side, og som for noen dagers siden nådde spalteplass på Nordlys.
Under takseringen før take-off skal Soliman ha jobbet på sin laptop og blitt bedt av en av flyvertinnene om å slå av sin Mac. Han skal angivelig ha hatt mange programmer oppe, noe som gjorde det vanskelig å slå maskinen helt av.

Opplevdes som aggressiv

Hele opptrinnet utviklet seg i den retning at Soliman til slutt ble beordret av flyet. Flyvertinnen på vakt og resten av mannskapet mente han viste en aggressiv og lite medgjørlig holdning, og ble følgelig kastet ut av flyet. 
Soliman måtte forklare seg politiet om det inntrufne of fikk ikke reise med hverken SAS eller Norwegian før dagen etter. Han forklarer hele opptrinnet med at han ble “plukket ut” på grunn av sin arabiske utseende, mens selskapet mener det hele går på attityden, oppførselen og hans manglende vilje til å innrette seg etter vanlig sikkerhetsregler.

Skivebom

En ting er å føle seg diskriminert og dårlig behandlet. Ofte hører vi historier om selskaper som opptrer uprofft i tilfeller hvor det gjelder bagasje, flytider eller kanselleringer uten grunnlag. Men det virker som om den godeste imam Soliman kanskje ikke helt har satt seg inn i de internasjonale reglene for kabinebagasje?
Et sjekk på IATAs (International Air Transport Association) bestemmelser for håndbagasje (tillatt bagasjekolli på en flykabine) viser at denne kan maksimalt være 55 cm høy, 45 cm bred og 25 cm i dybden, inkludert eventuelle sidelommer, håndtak og hjul. Flyselskaper har også lov til å begrense størrelse og vekt etter eget forgodtbefinnende. Videre heter det at all elektronisk utstyr som avgir radiobølger, som blant annet laptop-PCer og mobiltelefoner, må være avslått under taksering, take-off og i de siste ti minuttene før landing. 

Enkelte selskap, som f. eks Norwegian og Lufthansa gir mulighet til å surfe på nett, noe som gir profesjonelt reisende og folk i business-klasse en god mulighet til å jobbe under turen. Men dette kan kun gjøres i den tiden flyet er i cruiserhøyde (8000-10.000 m.o.h). Jeg har selv blitt pent forespurt av flyvertinnene om slå av mp3-spiller og digitalkamera før landing.

Radiobølgene som avgis kan lett skape trøbbel for pilotens navigeringsutstyr under de tre nevnte og særs ømfintlige faser i en flytur. Soliman, som angiveligvis har reist ofte i sin lange yrkeskarriére, sier han alltids har hatt på sin Mac. Noe som igjen viser at han alltid har gjort som han ville eller rett og slett ikke har peiling på vanlige sikkerhetsregler. At han nå samtidig vifter diskrimineringskortet i kjølvannet av denne episoden blir også fullstendig skivebom.

Imam, kong Salomo, eller økonomiklassepassasjer- alle skal ha PCen og mobilen av så lenge selskapet, flyvertinnen eller kapteinen finner det passende.