Advertisement
Eminol | Norway | Sweden | Denmark | Sikunews | Hindi | Tamil | Polsk
Debatt
La oss være i fred
Sara Azmed Rasmusse sier at med et hodeplagg blir kvinner gjort til objekter. Hvordan blir kvinnene presentert i media og reklamene i dag, som sex objekter? Er dette frihet? er det dette kvinnene ville oppnå med friheten sin? Hvis det er frihet, så vil jeg ikke være en del av denne frihetsdefinisjonen, skriver Syeda Najiya Anwer i dette innlegget.
Publisert: 12.03.2009 08:20
Utskriftsvennlig versjon 
Del
Av Syeda Najiya Anwer, Allmennlære
Her er innlegget i sin helhet:

Vi er så stolte av at vi lever i et flerkulturelt og fritt land. Vi kan ytre meninger og si hva vi vil, selv ved å sprenge alle grenser. Vi viser det ved å brenne flagg eller hijab. Men hvor går grensen mellom ytringsfrihet og diskriminering av andres religion og frihet? Nok er nok! Hvem har gitt noen rett til å fortelle meg eller de som velger å gå med hijab at det er undertrykkende? Hvorfor skal et klesplagg skape så stor debatt og skape uro i samfunnet? Vi må nok slutte å kalle Norge for et flerkulturelt eller fritt land. Det er heller et fritt land for nordmenn.  

Jeg synes virkelig synd på Sara Azmed Rasmussen. Hun vet ikke selv hva hun har gjort, står fram og sier at ”jeg visste ikke at jeg kommer til å såre så mange”. Da synes jeg at hun burde ha tenkt nøyere gjennom dette, før hun utførte noe så sårbart. I programmet Tabloid i TV2 så vi klart at hun selv ikke visste hvorfor hun gjorde det, hun ga i alle fall ikke noe klart svar på det. Hun sier ”at ved å ha et hodeplagg blir kvinner gjort til objekter”. Hvordan blir kvinnene presentert i media og reklamene i dag, som sex objekter? Er dette frihet? er det dette kvinnene ville oppnå med friheten sin? Hvis det er frihet, så vil jeg ikke være en del av denne frihetsdefinisjonen.  

Jeg blir gang på gang skuffet over hvordan politikere klarer å gjøre slike tabber. Politiker Arild Stokkan Grande (Ap) stod ved siden av henne mens hun brente hodeplagget sitt. For mange er det ikke bare et plagg, det betyr mye mer. Kan politikerne og andre som prøver å ta fra meg friheten slutte å misbruke andres verdier for å skaffe oppmerksomhet? Det er nok av konflikter i verden. La oss være i fred!
E-postaddresse
Ditt navn
Kategorier Nyheter Kulturnytt Det skjer
Format Ren tekst HTML
Intervall Daglig Ukentlig Månedlig
Språk Norsk
Morsmål (valgfritt)

Skriv inn teksten fra bildet:



Kommenter denne artikkelen

Ditt navn:
Emne:
Kommentar: (kun tekst, HTML ikke tillatt)
 
Skriv inn teksten fra bildet:
 


 

Kommentarer

Hijab
skrevet av Ørn 12.03.2009 12:26

Og vente med et oppgjør til når Store konflikter tvinger oss til å ta stilling til hvilken virkelighet vi vil isenesette oss imellom? Tror du Norge er en fantasi, Syeda Najiya Anwer? Den friheten Norge har å tilby er en skjør plante og en frukt av tideligere tiders blodige strider.

Ingen
skrevet av Norges første aktiv aktivist åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 12.03.2009 12:48

Ingen tvinger noen til å være religion og islamiske slaveri over hode inte!
Men å være en del av denne frihetsdefinisjonen, det selv sagt man bestemmer selv!!! Men vi skal få lov til å ytere oss uten noen som helst sier et negativ ord!
Husk alle religiøse handlinger skal ikke seires over for human right!!!

Ut
skrevet av Norges første aktiv aktivist åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 12.03.2009 13:01

Om det er noen som helst mener at Norge er et urett ferdig pradis, hvorfor da en valger å leve i!? Når man føler seg bo og lever i et samfunet som har ingen plass i bør drar å finne et annet sted!
Norge har kjempet for sine frighet for sine selvstendighet, for sine prinsipal, for sin vaker kultur!
Norge har enorm verdigfull kultur bak seg!!! Men vi nekter å lære oss det norske samfunnet skam!!!

Kjære Kaltham
skrevet av Anonym 12.03.2009 14:28

Så du innrømmer at kvinner er sex objekter? Men det er ikke det kvinnene i Norge vil. Du får selv følgelig lov til å uttrykke dine meninger, men ikke på andres primisser. Det er derfor menneskerettighetene ble laget. For å sikre alle type rettigheter og behov. Ikke for at man kan misbruke ytringsfrihet og trokke over andres grenser. Alt bør gjøres med respekt. Ville ikke Sara ha hijab på hode, kunne hun bare tatt den av seg. Hva er vitsen med dette oppstyret? Blir det noe mer fred av det?

Frida
skrevet av bør vi finne et anet sted? 12.03.2009 18:17

Norge for nordmen, uten hijjab! dette bør være mottoen i norge.
Men hvor i all verden er det Norge sjuler kulturen sin? hva er den norske kulturen? må vi helt til vikingtida for å for å gjøre dette kjent, eller holder det med 30 år tilbake da likestillingen kom til norge!? det er lett å leve med lukkende øyene, halloooo ... på tide å våkne opp alexander!

Ikke være håpløs
skrevet av Norges første aktiv aktivist åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 12.03.2009 19:19

Frida om det er noen som må våkne opp er du og dine likesinnende!!! Din holdinger ødelegge for oss som har ingen vei tilbake til helvete! Som ønsker å være en del av det norsk samfunnet, du er hater det norsk samfunnet så bare innse det!!!
Siden du og likesinnende bor her i Norge det norsk loven og kultur som gjelder ikke sharia loven!!! Om du vil går tilbake til Den gammle Viking tid eller tilbake til 30,40 tale dette blir ditt problem ikke mitt!!! Du har problemer med å finne deg i det samfunnet som du er en del av!!!

Men
skrevet av Norges første åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 12.03.2009 19:34

Kjære Anonym takk for hygelig kommentar!
Jeg sier ikke at alle kvinner er sex objekter! Men jeg har venner som blitt bare sex objekter, og jeg har hjelpet dem for å forlate manen som de bor sammen med! Kvinnene som jeg snakker om har vondt historier bak seg, og om du hører dem snakker, du vil ikke tror det de sier! Jeg er beklager jeg mente ikke å såre deg, og ikke tar det personlig!
Jeg ønsker deg en varm aften!

jeg er her for å bli her
skrevet av frida 12.03.2009 20:13

Alexander, jeg vet ikke om et eneste land som følger sharia loven.... så ikke bli overasket! Jeg hater overhodet ikke Norge eller nordmen, eller den norskek ulturen,og det er ikke jeg som er problemet.Mennesker som din tanke gang skaper og sliter med problemet. Hvorfor kan du gå kledd som du vil, når en muslimsk kvinne ikke kan det? alle mennesker har nok med å passe på seg selv, hvorfor være så intressert i det som er bak sløret..hijab? på tide å inse problemet! jeg er født her i norge og er like mye norsk som deg, og dette eer ingen helvete for meg så lenge trangtsyne mennesker ikke ødelegger dette landet!!!"!

Ikke sant
skrevet av Norges første aktiv aktivist åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 12.03.2009 22:11

Kjære Frida!
Min tanke gang skaper og sliter med ingen problemet jeg lover deg!
Men siden du ble født her i Norge da du sikkert vet hva du parater om!? (Hvorfor kan du gå kledd som du vil,)fordi det er ingen makt i min kledd! men når en muslimsk kvinne ikke kan det? Hvem sagt at muslimer kvinner må gå nakken!? Men husk hijab har ingen relasjon mer religion, islam å gjøre!

Snart kommer en kronikk i Klassekampen du bør følger med!!! Selv sagt du, jeg har lov å bli her siden vi kan bedra til å skapet et bedre verd å leve sammen i!

Jeg beklager ikke bement å såre deg men vi debatterer ikke sant!?

Han en flott aften!



helt enig
skrevet av frida 12.03.2009 23:44

Hei igjen. Jeg må jo innrømme at jeg blir litt lei meg og såret når jeg leser og hører om hijab, men jeg vet at dette er en fin måte å lære på ;) Jeg er villig til å strekke så langt som mulig for å bygge bro mellom oss. Jeg er ikke ute etter å dyrke hijab i alle hjem, men vi bør møtes halv veis.I politi uniform debatten var jeg enig med at hvis ikke hijab var godtatt ang dette yrke så skal man ikke lage så stor sak ut av det. Det jeg lærer av min menighet er å ikke skape problemer men prøve å løse dem sammen. Hvis de ikke godtar min hijab da kan jeg finnemeg en annen jobb, de finnes jo flere muligheter her i Norge oxo. Men noen ganger stussr jeg selv over hvordan media og andre vanlige mennesker reagerer på det lille tøystykke.... hvorfor blir alle så fort fanget i dette? Jeg har nesten aldri hørt noe snakk om turban bruk, det finnes mange barn og voksene menn som btuker turban i Norge. Jeg har ikke noe imot det, så ikke missforstå meg. Men da føler jeg at det er forkjells behandling.... jeg som en kvinne føler det desverre slik..forstår du meg? hvor vanskelig er det å bli kjent med meg, med hijab? jeg blir litt forvirret av å tenke på det....

Ja vi lærer av hverandre
skrevet av Norges første åpen homofil muslim Kaltham Alexander Lie 13.03.2009 01:37

Kjære Frida jeg vet ikke hvor gammel du er, jeg er selv 47 i may, men vet du at jeg har mange jenter kammerat som går med hijab, vi er veldig glad i hverandre! Men Frida hvis en dag du ser en som kjører trikk som bare øyne kan ses av den som kjører trikken hvordan vil du reagerer!? En dame med burka som kjører trikk, vær så snill. Men tro meg tiden vil snu og vi kommer til å leve i fred side om side om folk går med hijab eller med kjole uten truse det spiller ingen rolle. Men folk lurer på om vi bor egentelig i Norge eller i Somalia!? Vi alle sett på som om vi alle bruker burka ikke sant.

Men ta det med ro det vil løse seg tro meg selv om det vil blir litt hardt, men vi bør takler hverandre ellers kommer en dag slik vi klarer ikke å tåle hverandre! Og ja vi lærer av hverandre! Men husk en del religiøse ødelegger for meg og deg og de spiller snill og at de for meg og for deg ikke tro på, ikke tro på deres uekte teori! tro på dine teorier det lønne seg evig!

Ha en varm god natt

ting vil forandre seg
skrevet av Frida 13.03.2009 09:04

God morgen..
Pr idag lever du 12 år mer enn meg ;) og du har mye mer erfaring med hvordan ting har utviklet seg.Du ser mer av farger, krydder, frukt og grønsaker nå enn 1970. Det er det som er så fint at Norge jobber med flerkulturell skoler, barnehage og samfunn.

Jeg er helt enig med deg at en trikkfører med kun synlige øyene kan virke skremmende. Men alt det fremmede vil skape litt utrygghet for førstegang..og spes hijab og burka, fordi vi sitter med et skremmende bilde av det i hode fra før...takke være meda!
Men det vil ikke være så rart når du har tatt den trikken 10 ganger så vil man ikke tenke på det en gang!

Skal jeg fortelle deg en ting, da jeg jobbet i forretning så tok vi imot mange ordere på tlf. Mange av de kundene jeg snakket med på telfonen var kjempe fornøyde med meg Men da de kom inn i butikken, vet du hva de sa direkte til meg da? -jeg skal snakke med en norsk dame som tok imot ordere mitt! kan du hente henne?!
og jeg måtte alltid overbevise dem at det var MEG! og da gikk jeg ikke med hijab!

Så lenge de hørte en stemma bak veggen så vara ingen ting anderledes, men med engang svart hør med brun farge og mørke øyene kom frem var alt anderledes.

Vi oplever mye her i løpet av årene, og det som er så tragisk er at vi alltid vi være utlendinger. Både her i Norge og i det landet våre foreldre opprinnelig kommer fra.

Hvem kan fortelle meg hvor vi tilhører?!

Enig med Frida
skrevet av Anonym 13.03.2009 09:47

Det var så hyggelig å se at vi klarer å diskutere på en respektfull måte. Jeg er enig med Frida når hun sier at hvor hører vi til...Drar vi til hjemme landet vårt så sier de at de er fra utlandet, kommer vi til Norge sier de det samme. Uansett hvor "norsk" man blir eller oppfører seg kan man ikke bli helt norsk. Vi vil alltid komme til situasjoner der vi får høre at vi er sånne fordi vi ikke er norske. Det er en ting jeg lurer på....hvor mye av kulturen og religionen skal man gi slipp på for å bli akseptert i det norske samfunnet. Vi snakker jo hele tida om inkludering i Norge, er det; det inkludering betyr? Amnesty sine tall viser hver 4. norske kvinne blir slått i hjemmt, betyr det at norske menn er voldelige? Vi må slutte å ta alle under samme kam. Hjelp de som trenger hjelp, ikke ødelegg for de som lever fritt og velger å leve etter religionen. Bare en religiøs person kan skjønne verdien av det.

Vi er sammen hører til hverandre
skrevet av Norges første åpen homofil muslim 13.03.2009 10:32

Hei ighen Frida god morgen til deg også!

Jo da du snakker nok riktig, de har ikke lov å behandler folk slik, jobb er jobb om du er norsk eller inte. De mangler kunskap oss oss tro meg, men det betyr inte at alle norske gjøre det!
Vi hører til Gud til naturen til hverandre!
Ingen av oss i verden eier sted etter makt!
Gud er makt! Vi er både brødere og søstere! Men noen ganger man glemmer seg!
Veldig hygelig å debattere med deg og likesinnende som kan si noen fornuftig, vi har behov for å hører på hverandre og slik vi kommer nærmere hverander og førstår hverandre! Jeg er inte iraker jeg er ikke norsk jeg er alle dere på jord!

Hold fast på din mening det absolutt vi trenger til å skjmpe ureferdighet!

Mye takk for en hygelig debatt!

Hyggelig debatt!
skrevet av Anonym 13.03.2009 16:05

Sammen er vi sterkte! Det er på denne måten vi kan skape fred i samfunnet. Alle må passe seg selv, og tenke hva man kan bidra med for å skape ro og få bort fordommer!

Hyggelig debatt!
skrevet av Anonym 13.03.2009 16:07

Beklager skrive feil innlegget over. Jeg mente: sammen er vi sterke:)

hijab
skrevet av khalid malik awan 13.03.2009 21:32

Det var veldig bra skrevet. Tankevekkende: Alle som ser skeptisk på de som bruke slør/hijab....se tiobake i Norges histori...det var mange som brukte hijab. Vi ser aldri bilde av nakene damer i kirken...hvorfor dekker mange eldre damer seg på hodet fortsatt?? Det er jo fordi de synes at det er respektfull å gå med.

Det er lov å si det man mener!
skrevet av Norges første åpne homofile muslim 13.03.2009 22:20

khalid malik awan sagt! (hvorfor dekker mange eldre damer seg på hodet fortsatt?? Det er jo fordi de synes at det er respektfull å gå med.) Nå du snakker litt dumt jeg beklager sier det! Hva med de andre damene som har ingen ting på hodet deres, er de dårlige etter din meing da!?
Ære er inte i hijab eller om man dekker seg! Æren i våre handlinger husk på det! De eldre damene som du snakker om som dekker hodet seg på hodet fortsatt fordi det er praktisk i det! Det er kaldt, det blåser mye og for å holder deres hår i ro!!! Jeg er mot hijab og jeg bklager meg ikke!!! Husk vi ser på dags temaer på forskjellige måtter!!! Men jeg har inte noen imot personene om det er religiøse eller om folk bærer hijab!!! Jeg snakker om handlinger!!! My way and your way this is all!!!
I hope you understand!!!

Syeda Najiya Anwer, Perfekt debatt
skrevet av Muslim:) 17.03.2009 16:58

vi sier at Norge er et fritt land og man kan si sin mening når som helst og hvor som helst ikesant?? men er det rett å si sin mening ved å brenne hijab? eller ved å diskriminer kvinner med hijab som bor blant dere?? jeg er selv hijab bruker og skal alltid gå med det og ingen kan tvinge meg til å ta av den! mange har skrevet her i denne debatten at det er bare å gå et annet sted enn norge hvis dere ikke liker dere her, hm...er det sånn du respekterer gjestene dine når de kommer hjem til deg?? Vi kommer ingen vei ved å sitte å diskriminer andre, vi må la alle gå med hva de vil, FORRESTEN hvorfor er det ingen som snakker om nonner, de må gå med nesten "burka" hverdag, kan vi ikke sitte her å diskutere det!!!!?

meg igjen,
skrevet av Muslim:) 17.03.2009 17:08

Skam dere nordmenn!! dere har nå diskutert hijab saken i over to måneder, og ennå ikke funnet løsningen! Kan dere ikke bare stenge denne saken og la oss være i fred...Hva ska dere tjene av å tvinge kvinner å ta av seg hijaben, beklager! kan ikke si Alle nordmenn men de fleste er så negative, Vi lever blant dere og vi er mennesker som har egne meninger og egen kultur og vi vil akkurat som dere ta vare på kulturen vår!

Frihet
skrevet av Rolf 10.10.2009 22:17

Hodeplagget du bærer gjør du fordi menn har krevd det av deg gjennom hundrevis av år. På tide å frigjøre seg fra mannens krav og nedtrykking?

Kleddsølagg
skrevet av Big nose 28.03.2010 19:55

Tror det er viktig at valget er fritt og at mann får gå med sin Hijab den som vil i det offentlige rom uten forbud fra Politiske partier og det Norske Storting.Det er siørre saker enn Hijaben det dreier seg om i Europa,det virker som mange statsmenn har begynt og gå i brune-sko og nisselua er ikke rød.Populistiske ideer,så hang mange på i Norge.Vi bør innføre matrosdress og kortbukser til våre politikere som offentlig kleddsplagg

Du er i Norge
skrevet av LL 29.03.2010 04:30

Til "Muslim:)"
Det er forskjell på en invitert gjest og en som uinvitert trenger seg inn i huset ditt for å bli boende der. Du er i Norge. Islam og hijab har ingen tradisjon her. Respektér skikkene i det landet du er kommet til og ikke prøv å utfordre dem. Det er ikke slik man oppfører seg når man kommer til et fremmed land. Da kan du heller ta med deg hijaben og reise tilbake til hjemlandet ditt, hvor det er tradisjon å undertrykke kvinner.

Hvilket valg?
skrevet av Rufusr 30.03.2010 11:11

Hvem trenger på? Unnskyld jeg bare spørr? Seer dere ikke hva som skjer? Hvem lager flukt?Hvem fornedrer barn?Hvem skaper Terror?Da begynner Hijab og forbud og kledsel bare noe mann går til angrep på,for og henge ut.Det var slik med jøden også før krigen enn liten tegning,også litt ved til bålet,så tok ilden fart og ca 6millioner jøder blev tatt og forsvant med mange andre millioner i Krematoriene.Vis meg det riktige bilde og stå for sannheten,så tror jeg folk må tenke om.Ugrass vokser fort,og fasistisk poletikk er inn i Europa,så hvor er medmennske og solidariteten veien.

Rufusr
skrevet av Vic 13.04.2010 04:57

@Rufusr
Et meget stort flertall av innvandrerne i Norge og Vesten forøvrig, er kommet hit helt frivillig. Den muslimske verden har på egen hånd klart å "lage flukt, fornedre barn og skape terror" i mer enn 1400 år, og vil nok klare det uten Vestens hjelp også i fremtiden. Hvert eneste land i den muslimske verden har politiske systemer som ligger mye nærmere fascismen enn noe land i Europa gjør. Det er muslimske innvandrere som står for det nye, voksende jødehatet i Europa, samtidig som de liker å kalle seg selv for "Europas nye jøder". Et økende antall europeere ser hva som er i ferd med å skje med deres egen verdensdel, og de liker ikke det de ser. For dem høres dine sannheter ut som løgner.

Debatt
24.12.2011 09:00
Marianne B. Berning i Barnas Venner Haugesund mener statssekretær Pål K. Lønseth ikke forsvarer barns rettigheter. Les hennes leserinnlegg her!
Les mer
12.12.2011 17:00
Ledende politikere distanserer seg fra oss tusener av mennesker som kjemper for rettighetene til de papirløse asylsøkerne. Vi prøver å nå fram til dere! skriver Randi Solbergnes i dette åpne brevet til politikerne som har ansvar for asylpolitikken i Norge.
Les mer
01.11.2011 15:00
En sammensausing av ulike problemstillinger skygger for reelle løsninger som virker, og skaper kun fordommer og utrygghet.
Les mer
04.10.2011 18:00
Veldig mye må gå Obamas vei for at han skal bli gjenvalgt neste år som USAs president.
Les mer
17.09.2011 12:25
Det finnes fremdeles mye gruppetenkning og fremmedfrykt i Norge. Norges falske bilde av seg selv som "best i verden" på integrering forhindrer en god debatt om disse problemene, skriver Mert Akin i dette debattinnlegget.
Les mer
11.09.2011 17:00
Vi har en brutal og inhuman asylpolitikk når det gjelder de papirløse etioperne, skriver Randi Solbergnes i dette debattinnlegget.
Les mer
07.09.2011 14:00
Frp ønsker å snu integreringen 30 år tilbake. Partiet vil rett og slett ta stemmeretten ved kommune- og fylkestingsvalg fra innvandrerne som ikke har norsk statsborgerskap, skriver Akhtar Chaudhry, stortingsrepresentant for SV i dette innlegget.
Les mer
01.09.2011 09:55
Det har spredd seg en ukultur der minoriteter ikke kritiseres. Minoritetene derimot, kan kritisere alt og alle. Det er en farlig tendens, hevder Sophie Essmat i dette debattinnlegget.
Les mer
01.09.2011 08:57
I den politiske debatten er det en gruppe som har uteblitt; den framvoksende gruppen av aldrende minoriteter, skriver Fakhra Salimi i dette debattinnlegget.
Les mer
26.08.2011 14:50
Nå er tiden inne for å tenke ordentlig gjennom hva vi tror vi vet og hva vi faktisk vet, skriver statsråd Audun Lysbakken (SV) i denne debattartikkelen.
Les mer
12.08.2011 14:00
Når fellesverdiene i Norge trues, blir oppslutningen om dem desto viktigere. Derfor opplever vi nå at alle, uansett bakgrunn, ønsker å løfte frem verdiene og fellesskapet som binder oss sammen.
Les mer
31.07.2011 18:48
Historien om Olav den hellige er fortellingen om hvordan impulser utenfra ble definerende for det vi i dag betrakter som «kristne, norske verdier».
Les mer
31.07.2011 14:31
Jeg er glad og lettet over at det ikke var utlendinger eller muslimer som sto bak dette, skriver Abdelhak Abdellaoui i denne debattartikkelen.
Les mer
30.07.2011 14:07
Et land og et folk er i sorg.
Les mer
20.07.2011 09:00
Alle tidligere erfaringer og statistikker viser at minoritetene ikke tar sin egen fremtid på alvor. Det skriver Akhtar Chaudhry (SV) i dette debattinnlegget. 
Les mer
10.07.2011 09:00
Mye spennende skjer på integreringsfronten i innvandringslandet USA. Men det er en myte at USA har alle svarene på alle integreringsutfordringer. Det argumenterer Mahmona Khan for i dette innlegget. Hun kom nylig hjem fra en lengre reise i mulighetenes land.
Les mer