Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet

– Når kontrollene er så få, får useriøse aktører fritt spillerom, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.
Foto: Nicklas Knudsen/YTF
Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.

Arbeidslivskriminaliteten i transportbransjen er et alvorlig problem, men regjeringen legger frem et statsbudsjett uten tilstrekkelige økte midler til kontroll og oppfølging. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener dette er et alvorlig feilgrep som undergraver arbeidet for et seriøst arbeidsliv.

I dag er det økonomisk lønnsomt å bryte lønns- og arbeidstidsbestemmelser i transportbransjen. Statens vegvesen gjennomførte i 2024 om lag 96.000 kontroller av tungtransporten og avdekket 54.300 brudd.

– Når kontrollene er så få, får useriøse aktører fritt spillerom. Det er ikke mangel på regelverk som er problemet, men mangel på oppfølging, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

– Styrk kampen for et seriøst arbeidsliv

YTF mener manglende oppfølging rammer både seriøse arbeidsgivere og sjåfører. Flere av YTFs medlemmer rapporterer om ekstremt lange arbeidsdager og press på å omgå hviletidsreglene.

– De useriøse vinner kontrakter fordi de bryter loven, mens de som følger reglene taper. Det er urettferdig, og det svekker hele bransjens omdømme. Her må staten ta ansvar, sier Sande.

Yrkestrafikkforbundet ber regjeringen øremerke midler til tverretatlig og operativt samarbeid mellom etatene. Dette vil bidra til mer effektiv håndheving av allmenngjørings- og arbeidstidsregelverket og styrke kampen mot sosial dumping.

– Regjeringen sier de vil ha et seriøst arbeidsliv. Da må de gi etatene verktøyene som trengs for å håndheve loven, sier Sande.