
Foto: Presse
- Hvem er kafir? - 24.11.2025
- Problemet! - 10.11.2025
- Dobbelt statsborgerskap, nei takk! - 23.03.2024
Begrepet kafir høres ikke sjeldent. Det bærer ofte en negativ og nedsettende klang. I Koranen brukes ordet om dem som avviste budskapet som Profeten Muhammad formidlet, i kontrast til mu’min og muslim, som betegner dem som aksepterte det.
Spørsmålet er om kafir kan benyttes i vår tid, særlig når ordet oppfattes som krenkende. Har muslimer i dag et legitimt grunnlag for å anvende denne betegnelsen om ikke-muslimer?
Javed Ahmed Ghamidi, en anerkjent pakistansk lærd med omfattende forskning på islam og Koranen, argumenterer tydelig for at ordet kafir ikke lenger kan anvendes om mennesker i vår tid.
I sitt essay “Muslim and Non-Muslim” hevder han at epoken for å beskrive noen som kafir er forbi, og det for alltid. Etter hans forståelse er betegnelsen ikke en generell kategori, men et spesifikt begrep som forutsetter at Guds budskap er formidlet med full klarhet, forstått uten tvil, og deretter bevisst avvist. En slik absolutthet kan kun etableres av Gud gjennom en profet.
Siden åpenbaringen er avsluttet og ingen profet lenger er til stede, kan ingen i dag med sikkerhet hevde at disse forutsetningene er oppfylt. Dermed kan verken individer eller grupper defineres som kafir, hverken nå eller i fremtiden.
Religiøs tilhørighet, ikke en rangering
Det mest presise man kan si, ifølge Ghamidi, er at noen er muslimer og andre er ikke-muslimer. Dette markerer kun en religiøs tilhørighet, ikke en rangering av tro eller mennesker. I dette ligger en erkjennelse av egen begrensning og en grunnleggende respekt for dem som ikke deler den muslimske troen.
For meg fremstår denne tilnærmingen som både passende og ydmyk. Teologisk finnes det utvilsomt uenigheter blant muslimske lærde, men så langt er Ghamidi, etter det jeg kjenner til, den eneste som har fremmet en så klar, utvetydig og uredd tolkning.
Jeg frykter at han vil komme til å stå alene med dette perspektivet en god stund fremover. For oss muslimer er det likevel ingen hindring for å gjøre oss opp en selvstendig vurdering. Særlig for muslimer i Vesten, som daglig lever tett på naboer, venner, klassekamerater og kollegaer som ikke er muslimer, og som med rette forventer respekt for vår tro, er det viktig å skape klarhet i begrepsbruken.
På denne måten kan vi frata dem som bruker begrepet som et nedsettende og krenkende virkemiddel, et redskap som bidrar til å sette mennesker opp mot hverandre. Slik kan vi legge grunnlaget for et bedre og mer harmonisk samfunn.
Kilde: Ghamidi, J. A. (2019). Selected Essays of Ghamidi. Al-Mawrid






