Amena Khan i ny reklamekampanje for L'oréal.
Foto: Skjermdump, youtube

Første hijab-modell for hårgigant

I L’orèals nye reklamekampanje for ulike hårprodukter, valgte skjønnhetsgiganten for første gang å bruke en modell med hijab, til overraskelse for mange, melder avisen Egypt Today.

Utrop nr. 03/2018 (18.01.2018)

L’oréals nye Paris Elvive-kampanje fremstiller flere kvinner med ulike hårtyper og etnisitet som snakker om hva hårpleie betyr for dem. Det er blant disse kvinnene at sminke- og livsstilsblogger Amena Khan forteller om sine hårritualer i en reklamekampanje som bryter med forventninger. Her er det ikke kun fokus på langt skinnende hår, men også på hva hårpleie innebærer for de som velger å ikke vise håret.

– Hvorfor antas det at kvinner som ikke viser håret sitt, ikke passer på det? Det motsatte ville jo være at kvinner som viser håret kun tar vare på det med den hensikt å vise det til andre. Denne tankemåten er med på å minske vår selvstendighet. Hårpleie er en stor del av selvpleie. Hvis jeg har fett hår, føler jeg meg ikke bra, til tross for at ingen andre vil se det under hijaben, forteller Khan til Vogue.

Viktig å se seg selv
Khan, som begynte å bruke hijab i tjueårene, forteller at hun lenge har drømt om å ha en karriere innen TV men at det virket uoppnåelig ettersom hun ikke så kvinner som lignet på henne selv i mediene. Derfor fremsto L’oréals nye kampanje som svært positiv og spennende for den unge bloggeren.

– Jeg synes at en slik kampanje gjør det enklere for meg å føle at jeg også hører til. Jeg stolte på at L’oréal ville formidle budskapet om aksept på en god måte, forteller hun til Vogue.

Voksende trend
Hijaben, som fortsetter å være et kontroversielt plagg, omfavnes i disse dager av blant annet flere giganter i moteindustrien på en måte man ikke har sett tidligere. Alt i et forsøk på å slå tilbake mot islamofobi, samt å fremme aksept og mangfold.

På slutten av fjoråret utgav Mattel sin første Barbie med hijab for å hedre den muslimsk-amerikanske fekteren Ibtihaj Muhammad som vant bronse i de olympiske leker. American Eagle er også en av flere klesmerker som bevisst har begynt å bruke modeller med hijab i sine reklamekampanjer.